فعالان غیر حرفه‌ای چالش بازار سرمایه‌اند!

مدیرسرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگران ساعت بازار، با اشاره به اینکه امروز یکی از مشکلات بازار سرمایه غیر حرفه‌ای بودن بیشتر فعالان بازار است، گفت: بیشتر ریزش‌های بازار سرمایه همراه با دلیلی خاص از جنس فاندامنتال یا تکنیکال یا اخباری که نشان‌دهنده پیدایش ریسک سیستماتیک است رخ می‌دهد که اگر دلیل تکنیکالی باشد می‌تواند نقاط استارت و پایان صعود یا نزول را مشخص کند.

مازیار فتحی در گفت‌وگو با بیداربورس، افزود: ریزش اخیر بازار سرمایه نه دلیل تکنیکالی و نه فاندامنتالی داشت وهمچنین اخبار سیاسی که بخواهد بازارسرمایه را به سمت منفی ببرد نیز وجود نداشت. بنابراین ریزش بازار قابل توجیه نیست در حالتی که ریسک سیستماتیکی بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند.
 

سهام‌دارن چوب حراج به مال خود نزنند!
او با بیان اینکه در حال حاضر بازارسرمایه ریسک خاصی ندارد و همان ریسک‌های گذشته در بازار وجود دارد، اظهار کرد: کمبود سطح سواد در میانگین افراد بازار سرمایه موجب می‌شود که برخی از افراد ناآگاه سهمی را که حدود ۴۰ درصد زیر ارزش واقعی خود قرار دارد را در صف فروش بگذارند و به عبارتی چوب حراج به مال خود بزنند.
به گفته فتحی از این رفتار سهامداران می‌توان این نتیجه را گرفت که بعضی‌ها حتی نمی‌دانند ارزش واقعی سهمشان چه قدر است.
 

دولت چه سیاستی را در پیش‌ خواهد گرفت؟
وی با اشاره به اینکه اکنون دو سیاست انبساطی و انقباضی پیش روی دولت وجود دارد، ادامه داد: دولت در صورتی که سیاست انقباضی را در پیش‌ بگیرد در نتیجه آن می‌تواند تورم را کاهش دهد اما این سیاست به زیان بازارسرمایه تمام خواهد شد.
مدیرسرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگران ساعت بازار، معتقد است در سال اول و یا حتی دوم دولت سیزدهم سیاست انبساطی در دستور بانک مرکزی و دولت نخواهد بود. وی ادامه داد: از شهریور سال ۹۶ تا کنون افزایش شدید نرخ ارز را در سه جهش داشته‌ایم و اگر امروزه سیاست انبساطی اعمال شود موتور محرک بازار ارز روشن خواهد شد و جهش چهارم نرخ ارز نیز اتفاق خواهد افتاد.  
 

هدف رئیس کل بانک ‌مرکزی چیست؟
فتحی در رابطه با تاثیر انتصاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: در گذشته صالح آبادی رئیس سازمان بورس بوده و سیاست‌هایی را نیز ایجاد کرده است، اما رزومه او باعث نمی‌شود که تعلق خاطر به بورس و سهام‌داران داشته باشد بلکه باید سیاست مکانی که در آن قرار دارد را به درستی پیش ببرد و هدف وی بازارپول است.  
 

بازدهی بیشتر بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی
او با بیان اینکه آینده بازار سرمایه به دولت و ریسک‌های سیستماتیک بستگی دارد، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال مینیمم نسبی شاخص کل بازار سرمایه کمتر از  محدوده یک میلیون و 350 هزار واحد نخواهد بود. اما اینکه بازار ماکزیمم مطلق جدیدی را به ثبت برساند قبول ندارم.
وی با اشاره به اینکه بازدهی بازار در نیمه اول سال 13.6 درصد بوده است، گفت: با توجه به این عدد بازدهی بازارسرمایه بیشتر از بازار پول است.
 

معرفی صنعت‌های پرپتانسیل
مدیرسرمایه‌گذاری شرکت تحلیلگران ساعت بازار، در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس در رابطه با سهم‌های پرپتانسیل گفت: سهم‌های کوچک که پتانسیل بنیادی دارند و هنوز رشد نکرده‌اند مانند  گروه سیمانی (نماد سنیر)، لوازم تجهیزات، برقی و دارویی می‌توانند صنعت‌های پرپتانسیل بازار سرمایه باشند.

کد خبر 8255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =