سایه ریسک سیستماتیک بر بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی آینده بازار گفت: اگر به سوددهی شرکت ها و مالیات، نرخ حامل های انرژی، قعطی گاز در فصل سرد  نگاه کنیم مواردی هستند که موجب افزایش قیمت محصولات شرکت ها خواهند شد. با توجه به همه این موارد بازار سرمایه ارزنده تر از بازارهای دیگر است، اما با وجود سیاست های انقباظی باشد نمیتوان خیلی امیدوار به ورود نقدینگی جدید باشیم و باید با تحلیل و بررسی به سرمایه گذاری پرداخت.

محمد خیری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییرات مدیریتی که در کشور و بازار سرمایه اتفاق افتاده است، به بیداربورس گفت: پس از این تغییرات هنوز نوع سیاست‌ها و تصمیمات در حوزه بازار سرمایه و اقتصاد کاملا روشن نیست، و این درحالی است که بعد از تغییرات اخیر شاهد یک روند اصلاحی پر شتاب در قیمت سهم ها بودیم و نهایتا در روز شنبه شاهد شکل گیری روند مثبت در بازار شدیم، اما این روند دوام نداشته و بلافاصله در روز یکشنبه مجددا عرضه ها در بیشتر نمادهای بازار زیاد شد.
خیری گفت: به نظر من عملکرد رییس قبلی سازمان بورس، آقای دهقان دهنوی قابل قبول بوده است و تغییر ایشان منطقی به نظر نمی رسید. ممکن است نوع عملکرد ایشان با سیاست های وزارت اقتصاد جدید هم راستا نبوده است. اما باید اذعان کنیم که دکتر دهقان دهنوی در برخی موضوعات تصمیمات شجاعانه و بسیار خوبی اتخاذ کرده بودند و تعامل ایشان با نهادهای تصمیم گیر بالادستی در جهت حمایت از بازار و صنایع موجود در بازار سرمایه، پشتوانه خوبی برای سهامداران بوده است. اما به هرحال وزیر اقتصاد جدید به کلیت اقتصاد توجه می کنند چرا که اقتصاد بحران زده با کسری بودجه بالا و تورم شدید تحویل گرفته است، که مجبور به تشکیل کمیته ای جهت تامین مالی با حضور رئیس امور مالیاتی، رئیس سازمان بورس و دیگران شده است.
این کارشناس بازار گفت: به نظر میرسد دیدگاه وزیر اقتصاد کنترل حجم نقدینگی و در کنار آن تامین کسری بودجه باشد، که احتمالا با رویکرد سیاست های انقباظی مانند افزایش نرخ بهره، انتشار اوراق بدهی و حتی حذف برخی از معافیت های مالیاتی در پیش گیرند.  
خیری در بخشی از صحبت های خود به وضعیت بازار اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف های بازار را میتوان عدم وجود نقدینگی دانست، که سیاست های انقباظی در پیش گرفته مانند سال ۹۲ میتواند موجب رکود شود بطوریکه سهم های ارزنده با P/E زیر ۳نیز بسیار دیده  می شود.
 وی گفت: از لحاظ بنیادی میتوان ادعا کرد بسیاری از شرکت ها در بهترین حالت ممکن قرار دارند، قیمت های جهانی بخصوص روی، فولاد، اوره، متانول و نفت بشدت رشد کردند. اتفاقات خوب در کامودیتی ها رخ داده و این موارد عوامل بنیادی بسیار قوی برای بازار سرمایه ما هستند. همچنین قیمت دلار هم نسبت به سال های گذشته در قیمت های مناسبی قرار دارد که برای فروش شرکت های صادراتی بسیار خوب است.
خیری در ادامه گفت: بحث آزادسازی نرخ ها و حذف قیمت گذاری دستوری دربرخی صنایع مانند خودرو موجب افزایش جذابیت بازار سرمایه می شوند. با توجه به افت قیمتی اکثر شرکت ها در یکسال اخیر و تغییرات بنیادی کامودیتی ها، قیمت سهام نسبت به بازارهای دیگر مانند ملک و سکه بسیار ارزنده تر است.
وی مشکل این بازار را دولت بشدت بدهکار میداند که به هرطریقی میخواهد پول بدست آورد که راحت ترین آن بازار سرمایه است و این دیدگاه وجود دارد که انتشار اوراق ممکن است سرمایه در گردش شرکت ها را ببلعد. به همین دلیل حتی افرادی که به ارزندگی بازار سرمایه اعتقاد دارند از سیاست های انقباظی در پیش گرفته شده می ترسند و انتظار و صبر در خرید سهام را در پیش گرفته اند.  
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی آینده بازار گفت: اگر به سوددهی شرکت ها و مالیات، نرخ حامل های انرژی، قعطی گاز در فصل سرد  نگاه کنیم مواردی هستند که موجب افزایش قیمت محصولات شرکت ها خواهند شد. با توجه به همه این موارد بازار سرمایه ارزنده تر از بازارهای دیگر است، اما با وجود سیاست های انقباظی باشد نمیتوان خیلی امیدوار به ورود نقدینگی جدید باشیم و باید با تحلیل و بررسی به سرمایه گذاری پرداخت.
خیری گفت: به نظر می رسد روند خنثی در بازار سرمایه ادامه خواهد یافت و بیشتر شرکت ها در یک دامنه قیمتی نوسانی عمل کنند ولی نشانه ای از ورود پول هوشمند وجود ندارد. چرا که ابهاماتی که در بالا ذکر شد وجود دارد.  
وی تصریح کرد: موضوع برجام، بازار رمز ارزها و تصمیمات بدنه وزارت اقتصاد و تصمیمات احتمالی ریاست بانک مرکزی در کنترل نرخ دلار مواردی است که به عنوان ریسک های فعلی این بازار هستند.
خیری در پایان تاکید کرد: عملکرد شرکت ها و وضعیت بنیادی بسیاری از شرکت ها بسیار خوب است، بخصوص در گروه های پالایشی اما ریسک های سیستماتیک بر بازار سایه انداخته است.

کد خبر 8477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =