رشد ۵۵ درصدی "غزر" در فروش با افزایش قیمت برنج

این روزها خبر افزایش قیمت برنج شوک دیگر بر خانواده های ایرانی وارد کرده است. گران شدن قیمت این محصول و پایین بودن قدرت خرید مردم موجب کمرنگ شدن این محصول بر سفره های ایرانی است.

به گزارش بیداربورس، با گشتی در بازار متوجه زمزمه‌ی بازاریان از افزایش چشمگیر قیمت برنج خواهیم شد و قیمت این محصول از هرکیلو ۴۵ هزارتومان شروع و به گفته برخی مغازه داران تا کیلویی ۷۰ هزارتومان و بیشتر خواهد رسید. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج می‌گویند و واردات برنج خارجی هم در حال حاضر ممنوع است.

دلایلی که برای افزایش قیمت برنج مطرح است، ‌ کاهش تولید امسال برنج که به گفته وزیر جهاد کشاورزی ۱۸ تا ۲۰ درصد است، افزایش هزینه‌های تولید و نیز نفوذ دلالی و واسطه‌گری است، البته ممنوعیت واردات هم که معمولا ۴ ماه در سال در فصل برداشت برنج وجود دارد نیز به کاهش عرضه تقاضا و افزایش قیمت برنج دامن زده است.

در این شرایط برخی مسئولان همچون دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر از کاهش ۵۰ درصدی مصرف برنج در کشور شده و همین مساله باعث شده تا محصولات دیگری مانند ماکارونی جایگزین آن شود

عضو انجمن صنفی کارفرمایان و تولیدکنندگان ماکارونی با اشاره به اینکه همیشه قیمت پایین تر ماکارونی نسبت به برنج باعث افزایش تقاضای آن شده است، گفت: در واقع هرگاه قیمت برنج در ایران افزایش پیدا کرده است تقاضا برای ماکارونی هم بیشتر شده و  خانواده ها در زمان گرانی ماکارونی و رشته را جایگزین برنج کرده اند زیرا در برخی غذاها امکان جایگزینی وجود دارد.

با توجه به افزایش قیمت برنج و جایگزینی ماکارانی بر سر سفره های ایرانی سری به تنها شرکت تولید ماکارانی در بازار سرمایه ایران زدیم شرکت زر ماکارون با نماد غزر که از مرداد سال گذشته به روی سفره بازار سرمایه اضافه شد، توانسته بود بر اساس گزارش انجمن ماکارانی ایران سهم بیش از ۴۰ درصدی بازار را تا سال ۹۸ به خود اختصاص دهد.

این شرکت  در آخرین گزارش عملکرد منتشره شده اعلام کرد: طی عملکرد ۱ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰معادل ۱,۹۵۹,۳۵۲ میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده که نسبت به دوره ۱ ماهه مشابه سال قبل با رشد  ۵۵% روبرو بوده است. همچنین این شرکت طی عملکرد ۶ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰مبلغ ۱۲,۱۳۶,۹۴۹ میلیون ریال درآمد فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴% رشد داشته است.  

با توجه به گزارشات منتشر شده این شرکت میتوان نتیجه گرفت که با توجه به افزایش قیمت برنج  و فروش شرکت زر ماکارون  و روند مثبت این شرکت در ۵ سال اخیر، شاهد ادامه دار بودن این روند در بازار سرمایه شاهد باشیم.

کد خبر 8567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =