۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

حاکمیت عوامل روانی بر بازار سهام

مهدی علی حسینی -کارشناس بازار سرمایه
حاکمیت عوامل روانی بر بازار سهام

بازار سرمایه بعد از فراز و فرود ماه­ های اخیر، این روزها با چالش­ هایی روبروست. مهمترین چالش برای این بازار، ابهام است. ابهام، موجب اختلال در پیش بینی آینده و درنتیجه، احتیاط سرمایه­ گذاران خواهد شد.

مهترین ابهام این روزها روند نرخ ارز است که به مذاکرات سیاسی حول محور برجام گره خورده­ است. در روزهای پایانی دولت دوازدهم و نیز بعد از استقرار دولت سیزدهم اخبار ضد و نقیضی به فضای سیاسی مخابره می­شود. برخی موضع­ گیری­ ها و اقدامات نشان ه­ای مثبت در راستای به نتیجه رسیدن احیای برجام است و برخی دیگر عکس آن. این تردید به وجود آمده، موجب نگرانی سرمایه­ گذران در مورد سودسازی شرکت­ ها گردیده است. این درحالی­ است که حتی در صورت احیای برجام، وضعیت ارزی کشور و مؤلفه­ های کلان اقتصادی عدم کاهش شدید نرخ ارز را تأیید می­ کند. از طرفی طی ماه­های اخیر نرخ ارز نیمایی، که مبنای نرخ­ گذاری و فروش شرکت­ های بورسی می باشد، همواره افزایشی بوده است.
ابهام دیگری که گریبان بازار سرمایه را گرفته است، از کسری بودجه دولت ناشی می­شود. سابقه دولت در بازار سرمایه در سال گذشته موجب می­شود که قرین با کسری بودجه، گزینه فروش اوراق توسط دولت به ذهن فعالین متبادر شود. این روزها شنیده­ هایی در راستای افزایش نرخ بازده اوراق دولتی برای تحقق فروش این اوراق به گوش می­رسد. با افزایش نرخ بهره بدون ریسک، اقبال به بازار سرمایه و سهام ریسکی کمتر شده و موجب کاهش قیمت سهام شرکت­ ها و رکود بازار سرمایه خواهد شد. این نگرانی برای فعالین بازار جدی است، به شکلی که می­توان احتیاط ناشی از آن را در بین خریداران مشاهده نمود. این نگرانی در حالی­ است که تورم سال جاری در حدود 40 درصد پیش­بینی می­ شود و برای سال آینده انتظار کاهش چندانی نمی­رود. بنابرای در سطح چنین نرخ تورمی، نرخ بازده واقعی همچنان منفی است و سرمایه گذاری بدون ریسک نمی­تواند ارزش پول را حفظ کند.
با نکاتی که بیان گردید، می­توان نتیجه گرفت که هفته­ های اخیر بازار درگیر عواملی که بیش از اینکه بنیادی باشد، روانی است. واکنش سرمایه­ گذاران به این عوامل، احتیاط در خرید سهام بوده، که احتیاط موجب رکود و کاهش ارزش معاملات گردیده است.
در واپسین روزهای مهرماه شاهد روانه شدن گزارش صورت­های مالی 6 ماهه شرکت­ های بورسی به سامانه کدال هستیم. مرور این گزارش­ ها نشان­ دهنده این است که شرکت­ ها سودهای قابل قبولی ساخته­ اند. حتی بیشتر شرکت­ هایی که کاهش تولید ناشی از قطعی برق داشتند، سودهای مناسبی گزارش کرده­ اند. با بررسی گزارش­ های شش ماهه می­توان به ارزنده بودن سهام شرکت­ ها پی برد.
 برخلاف اثر روانی دو ابهامی که پیش از این ذکر گردید، گزارش­ های شش ماهه نشان­ دهنده عوامل بنیادی مثبت است. در چنین شرایطی می­توان انتظار واکنش مثبت سرمایه­ گذاران و افزایش ارزش معاملات و تمایل بیشتر سرمایه گذاران به خرید را داشت.

کد خبر 8666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =