آیا روند مثبت بازار سهام ادامه  خواهد داشت؟

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی هفته پیشرو گفت: به نظرم  روز شنبه بازار مثبتی خواهیم داشت ولی احتمال این هست که در ادامه با افزایش عرضه مواجه شویم و باید منتظر بمانیم که  که آیا تقاضا می تواند بر عرضه غلبه کند یا خیر. اگر این اتفاق بیافتد میتوانیم امیدوار بود که  هفته پیشرو  شاهد افزایش ارزش معاملات باشیم.

محمد خبری زاد مدیر سرمایه گذاری و عضو هیات مدیره کارگزاری بانک کارآفرین با بررسی اتفاقات هفته گذشته بازار سهام به بیداربورس گفت: هفته گذشته بازار سهام شروعی منفی داشته و برخلاف انتظار کارشناسان بعد از انتشار گزارشات ۶ ماهه که بازار روند مثبتی را شروع خواهد کرد، اما همچنان شاهد کمبود نقدینگی در بازار بوده ایم و این اتفاق صورت نپذیرفت.
وی افزود: عملکرد دولت در فروش اوراق (مبلغی بین ۵۰ تا ۶۰ همت) و شرکتهای بورس و فرابورس در شهریورماه با عرضه های اولیه که موجب خروج حدود ۵ هزارمیلیارد تومان پول از بازار سهام و از دست سهامداران خرد شده بود که ارزش معاملات را در بازار به حدود ۴ هزارمیلیاردتومان و در برخی روزها ۳۵۰۰ میلیاردتومان که کمترین ارزش معاملات در چند ماه اخیر بوده است رسانده بود، تاثیر خود را در آبان ماه گذاشت و علی رغم اینکه از نظر سود و صورت های مالی منتشره و بنیادی اکثر شرکت ها کاملا در نقطه ارزندگی قرار داشته بدلیل نبود نقدینگی شاهد افت سهام ها بوده ایم.
خبری زاد گفت: از روز دوشنبه بعد از اعتراضات گسترده که سهامداران در فضای مجازی به دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی داشته اند و یاداور وعده های انتخاباتی برای حل  مشکلات بازار سرمایه شدند، جلسه ای صبح روز دوشنبه در سازمان بورس با حضور هلدینگ ها و شرکت ها تامین سرمایه و وزیر اقتصاد برگزار شد که وعده هایی که در این جلسه مطرح شد مانند برداشتن قیمت دستوری در صنعت خودرو و تعیین نرخ تسعیر ارز نیما برای بانک ها ودر کنار ان وعده های حمایتی تزریق پول از صندوق توسعه به صندوق تثبیت بازار، همه مواردی شد که روند بازار را از روز دوشنبه تغییر داده و روند مثبتی شکل گرفت.
این مدیر سرمایه گذاری در ادامه گفت: این روند مثبت تا روز چهارشنبه ادامه داشت اما نکته ی قابل تامل این است که همچنان ارزش معاملات خرد رشدی نداشته و در حدود ۴ هزار میلیارد تومان باقی مانده و این نشان دهنده این است که هنوز اعتماد به بازار سرمایه را برنگردانده ایم و  بازار  به حمایت نیاز دارد تا این روند مثبت پایدار شود و به عبارتی امیدوار باشیم که  روند منفی به پایان رسیده باشد.
وی گفت: ادامه دار بودن روند مثبت به شرایط بنیادی،سودسازی ، نرخ های جهانی و میزان فروش شرکت ها نیز بستگی دارد اما مساله مهم  این است که روند منفی پایان یافته باشد.
خبر ی زاد در خصوص  پیش بینی هفته پیشرو گفت: به نظرم  روز شنبه بازار مثبتی خواهیم داشت ولی احتمال این هست که در ادامه با افزایش عرضه مواجه شویم و باید منتظر بمانیم که  که آیا تقاضا می تواند بر عرضه غلبه کند یا خیر. اگر این اتفاق بیافتد میتوانیم امیدوار بود که  هفته پیشرو  شاهد افزایش ارزش معاملات باشیم.

وی در پایان  گفت: احتمال دارد  روزهای شنبه و یکشنبه بازار مثبت و در ادامه روند با ثبات و کمی منفی داشته باشیم نه منفی های زیاد که  اواخر مهرماه شاهد ان بوده ایم. چرا که اتفاق خاصی عملا رخ نداده و  پولی به بازار تزریق نشده یا اتفاقاتی در نرخ بهره بانکی و یا نرخ بهره اوراق با درامد ثابت رخ نداده است  و  هنوز  زود است بگوییم روند مثبت و ادامه دار داریم و باید ببینیم وعده های مسئولینی که حرف از حمایت از بازار سرمایه و سیاست هایی که به نفع بازار و سهامداران است میزنند به کجا می رسند.

کد خبر 9159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =