۳۷۵ شرکت صنعتی و معدنی خواهان تامین مالی از بورس هستند

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری وزارت صنعت با اعلام رشد ۳.۵ برابر انتشار اوراق توسط شرکت های صنعتی و معدنی در ۱۰ ماه گذشته از درخواست ۳۷۵ شرکت برای تامین مالی از بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش بیداربورس، نعمت‌اله شهبازی با اشاره به رشد  ۳.۵ برابری انتشار اوراق توسط واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به سال قبل گفت: طی۱۰ ماه سال، حدود ۸.۲ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده که با توجه به نیاز مالی این بخش برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت، بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باید حداقل ۶۷۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق برنامه‌های جهش تولید پرداخت می‌شد.

وی افزود: بر اساس آمارهای بانک مرکزی در ۹ ماه، ۳۶۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده که ۷۴.۷ درصد آن برای سرمایه در گردش و ۲۵.۳ درصد برای تامین سرمایه ثابت بوده است. حدود ۱.۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات هم به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت شد که سهم بخش صنعت و معدن ۳۰.۱ درصد بوده که با توجه به افزایش چشمگیر نیاز این بخش به نقدینگی به هیچ عنوان پاسخ‌گو نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: روزانه بیش از دو هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود اما در بخش تولید و سرمایه‌گذاری با کمبود مواجه هستیم. برای تامین نقدینگی مورد نیاز باید از دو راهکار همکاری بیشتر شبکه بانکی و اختصاص درصد بیشتری از تسهیلات به بخش تولید و تسهیل استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه اقدام کرد.

شهبازی گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین‌مالی منتشر شده که فقط دو هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان نزدیک به ۲.۵ درصد صرف تامین‌مالی واحدهای صنعتی و معدنی شده که با توجه به سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی، بسیار ناچیز بوده است.

وی افزود:‌ تاکنون نزدیک به ۱۴۰۰ واحد طرح حدود ۸.۳ هزار میلیارد تومان از منابع را در قالب تسهیلات از بانک‌های صنعت و معدن، آینده، ملی، سپه، تجارت، پست بانک، توسعه تعاون و کارآفرین دریافت کرده‌اند. ۳۷۵ واحد صنعتی و معدنی برای تامین‌مالی از طریق بازار سرمایه یا انتشار اوراق اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: بورس پرس
کد خبر 921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =