تصمیمات خلق‌الساعه بلای جان بورس 

مدیرعامل سبدگردان آریا در تشریح علت ریزش بازار در ابتدای هفته گفت: ریزش روز شنبه بازار سرمایه ناشی از اعلام عدم افزایش نرخ خودرویی‌ها و همچنین صحبت‌های مرتبط با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.  

احسان طیبی ثانی در گفت‌وگو با بیداربورس، افزود: باتوجه به اینکه اصل اول سرمایه‌گذاری اعتماد و ثبات است، می‌توان بی اعتمادی سهامداران و تغییرات ناگهانی در تصمیمات را از مهم‌ترین دلایل ریزش بازار به حساب آورد.
به عقیده او هر چه قدر بی ثباتی و  تصمیمات خلق الساعه بیشتر باشد سرمایه‌گذاران با ترس بیشتری وارد بازار خواهند شد و درنتیجه شاهد ریزش بازار خواهیم بود.  

آب ریخته جمع‌شدنی نیست!
وی ادامه داد: حتی اگر تصمیمات برگردد که در بلند مدت احتمالا این اتفاق هم رخ خواهد داد بازهم بی اعتمادی ایجاد شده از بین نخواهد رفت.  

افزایش نرخ ارز فرصتی برای بازار 
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی بازار گفت: عواملی مانند افزایش نرخ ارز را می‌توان از فرصت‌های پیش‌روی بازار دانست.  

تهدیدهای مقابل بازار بی‌شمار است
طیبی ثانی اما تهدیدهای مقابل بازار را بی شمار دانست و اظهار کرد: کسری بودجه دولت، امکان اجبار سیستم بانکی به خرید اوراق، نرخ گذاری دستوری و حتی مالیات بر عایدی سرمایه که برای بازار تهدید محسوب می‌شوند، باعث کاهش سود سرمایه گذاران خواهد شد.  

دوره استقامت دولت در فروش اوراق گسترده نیست
این کارشناس بازار سرمایه رکود بورس در صورت بالاتر رفتن نرخ اوراق دولتی در بلند مدت را وابسته به این دانست که در کنار این افزایش نرخ اتفاقات مثبت سیاسی بیفتد یا خیر.  
به عقیده او اگر اتفاق متثبتی رخ ندهد بالارفتن نرخ بهره نمیتواند مدت طولانی باشد و دوره استقامت دولت در فروش اوراق خیلی گستره نیست و به عبارتی این فنر رها خواهد شد.

اوراق بهادار با درآمد ثابت جانشین سهام نیست 
طیبی ثانی در پاسخ به این سوال که آیا حراج ۱۰ هزار میلیارد تومانی اوراق در روز سه شنبه هفته جاری نقدینگی را از بازار سرمایه به سمت خود جذب خواهد کرد، گفت: اوراق بهادار با درآمد ثابت جانشین سهام نیست و طبعا حراج اوراق نباید اثری بر تقاضا بر سهام داشته باشد. اما آنچه می تواند تهدید بازار سهام محسوب شود جذاب نمودن خرید اوراق از طریق ارسال سیگنالهای افزایش نرخ بهره توسط سیاست گذار پولی می باشد.  

سرنوشت سهام کامودیتی محور در دستان تورم جهانی 
به گفته وی در کنار همه این تهدیدات، تحریم‌ها و کاهش فروش شرکت‌ها بحث نرخ‌های جهانی هم مطرح است.  
او ادامه داد: باتوجه به وضعیت تورمی شکل گرفته در دنیا اگر امریکا نرخ بهره را افزایش دهد تاثیر منفی بر قیمت‌های جهانی و حتی کاهش آن‌ها را خواهیم داشت و در نتیجه این کاهش‌ها بر شرکت‌های کامودیتی محور بازار سرمایه تاثیر منفی خواهند گذاشت.  

دلار به ۳۲ هزار تومان می‌رسد؟
طیبی ثانی با بیان اینکه تا پایان سال دلار در محدوده ۲۸ تا ۳۲ هزار تومان نوسان خواهد داشت، مطرح کرد: عواملی مانند وضعیت نقدینگی که امروزه ۴ هزار همت را نیز رد کرده، پیشبینی‌های موجود در رابطه با کسری بودجه، وضعیت تحریم‌ها، عدم وجود افق روشن به رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع ایران باعث این نوسانی بودن دلار خواهند شد.

صنایع دارای ارز ترجیحی، مناسب سرمایه‌گذاری
این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس در رابطه با صنایع پرپتانسیل گفت: صنایعی که همچنان از ارز ترجیحی برخوردارند مثل  مانند صنعت غذایی  و دارویی امکان افزایش ریالی سود در صورت حذف ارز ۴۲۰۰۰ و آزادسازی قیمت ها را خواهند داشت و همچنین برخی از نمادهای صنعت بانکداری  باعنایت به افت قابل توجه قیمت ها و پتانسیل تغییر نرخ تسعیر ارز از جمله صنایع  پرپتانسیل برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

کد خبر 9597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =