عوامل بازگشت مس به کانال ۹۰۰۰ دلاری/خوشبینی به افزایش قیمت‌ مس در بازارهای جهانی

انتظار می‌رود بودجه‌های هنگفت هند در امور زیرساختی و عطش جهانی برای هوش مصنوعی، زمینه‌های جدیدی را برای رشد تقاضای مس ایجاد کند. بی‌شک، بروز نشانه‌های رشد تولید در جهان می‌تواند امیدواری به افزایش قیمت مس را با توجه به محدودیت عرضه افزایش بدهد.

به گزارش بیدار بورس، اگر افت ناچیز قیمت برخی فلزات از جمله مس در جمعه گذشته که ناشی از تقویت دلار و برخی عوامل دیگر بود را نادیده بگیریم، فلز سرخ در ماه مارس با توجه به باز پس‌گیری کانال ۹۰۰۰ دلار، رشد قابل توجهی داشت و بار دیگر توجه سرمایه‌گذاران به این فلز پرکاربرد بیشتر شد.

البته از اواخر سال گذشته میلادی و با توجه به تعطیلی یکی از مراکز مهم عرضه مس(معدن مس پاناما) این انتظار وجود داشت که افزایش تقاضا به سرعت بر احساسات بازار و افزایش قیمت تاثیر داشته باشد.

 برخی تحلیلگران بازار مس در همان زمان، تعطیلی معدن مس پاناما با تولید سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن مس و کاهش تولید برخی شرکت های بزرگ از جمله آنگلو امریکن را بر کسری بازار موثر قلمداد می‌کردند و حال که اخبار کاهش تولید از دو معدن آفریقایی نیز شنیده می‌شود، شاید بازار طی این مدت در انتظار اخبار مثبت داخلی از وضعیت اقتصادی چین بود تا واکنش لازم را نشان دهد، بنابراین در ماه مارس سوخت افزایش قیمت مس فراهم شد و می توان گفت، ارزیابی سرمایه‌گذاران از وضعیت داده‌های کارخانه‌های چین و کاهش تولید کارخانه‌های ذوب این کشور به افزایش قیمت به بیش از ۹۰۰۰ دلار در هر تن کمک کرد.

 گفته می شود، کارخانه های ذوب مس چین که تقریبا نیمی از مس تصفیه شده جهان را تولید می‌کنند، ظاهرا بعد از اختلالات در عرضه مس، هزینه های زیادی را برای تامین سنگ معدن متحمل شده‌اند.

از سوی دیگر پس از اینکه شاخص رسمی مدیران خرید بخش تولید چین در ماه مارس بالاترین میزان یک سال گذشته را ثبت کرد، این موضوع در کنار صادرات قوی و افزایش قیمت مصرف‌کننده، سرمایه‌گذاران را نسبت به دومین اقتصاد بزرگ جهان خوشبین‌تر کرد. 

اگرچه نگرانی‌ها در مورد تقاضای بخش املاک چین و سایر صنایع کلیدی همچنان وجود دارد و رکود فصلی برخی فعالیت‌ها بیشتر از آنچه سرمایه‌گذاران امیدوارند طول می‌کشد؛ اما فراتر از چین، امیدهایی وجود دارد که بودجه‌های هنگفت هند در امور زیرساختی و عطش جهانی برای هوش مصنوعی، زمینه‌های جدیدی را برای رشد تقاضای این فلز ایجاد کند. بی شک بروز نشانه‌های رشد تولید در جهان می تواند امیدواری به افزایش قیمت مس را با توجه به محدودیت عرضه افزایش بدهد.

کد خبر 37722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =