جهش قیمت نفت در پی کمبود گاز

بازارهای جهانی، در انتظار کاهش ذخائر نفت آمریکا بودند اما یک میلیون بشکه افزایش در ذخائر نفت، اندکی تعجب‌آور بود. برخی پایگاه‌های تحلیلی در بازار جهانی به آمار ارائه شده توسط آمریکا تردید وارد کردند. موجودی ذخائر نفت در جهان به شدت کاهش یافته و جلسه اعضای اوپک پلاس دوم دسامبر (یک هفته دیگر) برگزار می‌شود. اگر اعضا سیاست افزایش تولید ۴۰۰هزار بشکه‌ای را لغو کنند، با توجه به پایین بودن سطح ذخائر نفت جهان و استفاده از نفت به جای گاز (به علت گرانی گاز) می‌توان انتظار داشت که قیمت نفت جهش کند.

تاثیر افزایش نرخ بهره بر صادرات آمریکا

به گزارش بیداربورس در آمریکا شاخص هزینه مصرف شخصی ۴دهم درصد رشد کرد اما شاخص درآمد شخصی ۵دهم درصد رشد کرد. اعضای فدرال رزرو در نشست اخیر موضع خود را فعلا تغییر در میزان خرید اعلام کردند و قصدی برای تغییر نرخ بهره ندارند. به احتمال قوی نرخ بهره از میانه سال ۲۰۲۲ و دو یا سه مرتبه افزایش خواهد یافت با این حال شاخص دلار بسیار تقویت شده و افزایش نرخ بهره نیز می‌تواند بر صادرات آمریکا تاثیر منفی داشته باشد.

سایه جهش جدید کرونا بر بازارها

بانک جی.پی.مورگان گزارش خود از انتظارات GDP سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. رشد اقتصادی جهان در حال حاضر ۵.۱درصد گزارش شده و انتظار می‌رود که اقتصادهای مصرف‌کننده کامودیتی در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی بالایی داشته باشند. این مساله امیدواری‌هایی برای افزایش قیمت فلزات ایجاد کرده که نوسانات مثبت روز پنجشنبه فلزات نیز در همین راستا بود. البته سویه جدید ویروس کرونا که در آفریقا مشاهده شده است به طرز عجیبی با ۳۰ جهش پروتئینی بسیار ناشناخته در حال گسترش است، هنوز مشخص نیست ابعاد واگیردار بودن این سویه و قدرت پخش آن در جهان در چه حد است اما کشورهای اروپایی پروازهای خود به سمت آفریقا را محدود کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی بسیار تاکید داشت که در صورتی که واکسیناسیون در سطح جهان یکنواخت نباشد جهش‌های جدید می‌تواند حتی قوی‌ترین واکسن‌ها به مانند فایزر و مودرنا را کم‌اثر کند، قابل توجه است که در آفریقا جنوبی تنها ۱۴ درصد واکسیناسیون انجام شده است. متاسفانه تا به این لحظه در مورد سویه جدید اینگونه تصور می‌شود که می‌تواند دنیا را مجدد به لاکد داون اساسی ببرد.

افزایش فروش نفت ایران به چین

نرخ تورم داخلی با کاهش در نرخ تورم نقطه به نقطه در مهر و آبان گزارش شد البته جدای از بحث نرخ تورم، برداشت‌ها نسبت به دائمی شدن کسری گاز، برق و آب دورنمایی از کاهش درآمد صادرات غیرنفتی پدید می‌آورد که در نهایت نمی‌توان انتظار داشت نرخ ارز در نقطه فعلی باقی بماند و طبعا بر تورم اثرگذار خواهد بود. در مقطع فعلی که آمریکا در حال فشار وارد کردن بر چین، هند، ژاپن و نظایر آن برای آزادسازی ذخائر نفت است، می‌توان انتظار داشت که ایران توانسته باشد مقدار بیشتری نفت به چین، بفروشد.

قیمت کامودیتی‌ها در قله‌های تاریخی

حجم ذخائر نفت ایران در چین به همراه ذخائر شناور، رقم بااهمیتی است به شکلی که انتظار داریم برای یک دوره سه ماهه که قیمت انرژی به شدت افزایش یافته، ایران بدون افزایش در تولید نفت (با تولید ۲.۴۲میلیون بشکه در روز) بتواند ۱.۵ میلیون بشکه نفت به چین بفروشد که ۳۰۰-۵۰۰ هزار بشکه آن از محل ذخائر نفتی است که اتفاقا در چین هستند. طبعا نباید تصور کنیم که آمریکا در این مقطع به چین برای عدم خرید نفت از ایران فشار وارد کند با این حال این موضوع نیز پایدار نخواهد بود. در واقع ایران اکنون در بهترین شرایط ارزی قرار دارد. از یک طرف بحران انرژی سبب شده تا آمریکا به چین برای عدم خرید نفت از ایران فشار وارد نکند و از طرف دیگر قیمت کامودیتی‌ها در قله‌های تاریخی و فراتر از آن بوده و صادرات غیرنفتی ایران را با رکوردهای جدیدی همراه کرده است.

کد خبر 10033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =