بهبود شرایط بازار به یکباره اتفاق نمی‌افتد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: شرایط بازار به تدریج بهتر می‌شود و به طور قطع بهبودِ شرایط بازار به یکباره اتفاق نمی‌افتد. عواملی از جمله شرایط سیاسی کشور و تصمیماتی که برای بازار گرفته‌ایم می‌توانند به شرایط بورس کشور کمک کند.

به گزارش بیداربورس مجید عشقی درباره جزئیات ۱۰ مصوبه دولت برای حمایت از بورس اظهار داشت: با توجه به شرایط و حساسیت‌هایی که نسبت به بازار سرمایه وجود دارد، بسته‌ای شامل ۱۰ بندِ موثر در وضعیت بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت طراحی و تصویب شد. برخی از این بندها مباحث بودجه‌ای و برخی دیگر به فرآیندهای موثر در داخل دولت مربوط می‌شوند که تقریبا تا به امروز با تمام این بندها موافقت شده است.

وی افزود: این بندها مربوط به اختصاص ردیف بودجه‌ای برای صندوق تثبیت در جهت حمایت از بازار سرمایه، کاهش هزینه شرکت‌ها، اقدامات موثر بانک مرکزی از جمله کنترل نرخ بهره بین ‌بانکی و... بوده که می‌تواند نتایج خوبی در بازار سرمایه داشته باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه معتقدم این مباحث تا حد زیادی خیال بازیگران بازار سرمایه را راحت می‌کند، گفت: به دنبال این هستیم که روند تصمیم‌گیری‌ها به سمتی برود که بازار سرمایه را به عنوان بازار کمک کننده به اقتصاد و تولید پیش ببریم و این سیاست دولت است که بازار سرمایه به اقتصاد کشور و رشد تولید کمک کند.

عشقی با تاکید بر اینکه دولت رویکرد خودش را نسبت به بازار سرمایه با این بسته ۱۰ بندی نشان داده است، افزود: به طور قطع این بسته و اجرای بندهای آن می‌تواند تاثیرات خوبی در بازار سرمایه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این بسته پیش از تحلیل بودجه به مجلس طراحی و تصویب نشد که امروز برای بخشی از این بندها نیاز به موافقت مجلس داشته باشید، بیان کرد: باید توجه داشته باشید که تمام بندهای این بسته، بودجه‌ای نیست و بخشی از آن به اصلاحات فرآیندهای داخل خودِ بازار و دولت برمی‌گردد اما مجلس هم نسبت به بازار سرمایه و حمایت از آن حساس است و به دنبال اصلاحات به نفع بازار سرمایه بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه موضوعاتی مانند کنترل نرخ بهره بین بانکی برای حمایت از بازار سرمایه و همچنین حمایت از صندوق تثبیت، ربطی به بودجه ندارند، گفت: این تصمیمات در داخل دولت گرفته شده است و بودجه‌ای هم که تحویل مجلس داده شده نکات مثبت متعددی به نفع بازار سرمایه دارد؛ از جمله کاهش مالیات به نفع بازار، تخصیص ردیف اعتباری برای صندوق تثبیت که امیدواریم با این تصمیمات روند بورس رو به بهبود باشد.

عشقی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به ارزندگی سهام در بازار سرمایه، نقدینگی به سمت این بازار نرفته است و شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم، خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که اعتماد سرمایه‌گذاران یک شبه برگردد و نقدینگی به یکباره به سمت بازار سرمایه تغییر جهت دهد.

وی اضافه کرد: عوامل متعددی در بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه وجود دارد و معتقدم با توجه به تصمیماتی که برای بازار گرفته‌ایم این اعتماد به تدریج برمی‌گردد چرا که واقعا امروز بازار و نرخ سهام شرایط خوبی دارد. البته باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر تمام صنایع و بازارها به دلیل تصمیمات بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم با مشکلِ نقدینگی مواجه هستند و این فقط شامل بازار سرمایه نیست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معتقدم بازار سرمایه امروز مسیر خود را پیدا کرده است و برگشت اعتماد به تدریج رخ می‌دهد، اظهار داشت: باید به بازار سرمایه فرصت داد و منتظر نتایج تصمیمات موثر در بازار بمانیم.

عشقی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه در ابتدای ورود خود به بازار سرمایه اعلام کردید قرمزیِ بازار کاهش پیدا می‌کند اما تا به امروز این وعده محقق نشده، توضیح داد: شرایط بازار به تدریج بهتر می‌شود و به طور قطع بهبودِ شرایط بازار به یکباره اتفاق نمی‌افتد. عواملی از جمله شرایط سیاسی کشور و تصمیماتی که برای بازار گرفته‌ایم می‌توانند به شرایط بورس کشور کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسی در بازار سرمایه منتظر تاثیر نتایج مذاکرات مانده است، بیان داشت: این موضوع خیلی مطرح نیست و بازار سرمایه مسیر خود را خواهد رفت.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره چرایی عدم اثرگذاری نرخ ارز در بازار سرمایه اذعان کرد: معتقدم افزایش نرخ ارز تاثیر خود را خواهد گذاشت و شاهد این اثرگذاری قبل از پایان سال خواهیم بود. اگر تا به امروز این اثرگذاری را نمی‌بینیم به دلیل این است که خریداران فعلا به دلیل عدم نقدینگی دست نگه داشته‌اند.

کد خبر 10996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =