۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

پیش بینی شاخص ۱.۶ میلیونی بورس با تکیه بر دو سناریو محتمل

یوسف امین‌داور_کارشناس بازارسرمایه
پیش بینی شاخص ۱.۶ میلیونی بورس با تکیه بر دو سناریو محتمل

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط مبهم همه بازارها بخصوص بورس، پیش بینی کرد شاخص بورس با در نظر گرفتن دو سناریو محتمل شاید به محدوده ۱.۶ میلیون واحدی برسد.

 یوسف امین‌داور با انتشار مطلبی با عنوان " دلیلی برای رشد سریع شاخص وجود ندارد" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: خزان بازار سرمایه در اولین روزهای زمستان در حالی رنگ سبز گرفته که بورس شرایط نامطلوبی دارد و برای بازگشتن به وضعیت پایدار با موانع بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند.

با این حال از اواخر هفته گذشته و به‌دنبال انتشار برخی اخبار مثبت از جمله مصوبه ۱۰ بندی دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه و تغییر برخی سیاست‌ های اقتصادی مرتبط با بودجه سال آینده، بورس اندکی از رکود خارج شد. بازار سرمایه پس از چندین هفته ناامیدکننده، چرخشی مثبت به نمایش گذاشت. به‌طوری که شاخص بورس دیروز یک‌بار دیگر چراغ سبز را به سرمایه‌گذاران نشان داد و با ۲۶.۵ هزار واحد رشد در سطح یک‌ میلیون و ۳۸۵ هزار واحد ایستاد.

فرا نرفتن ارزش معاملات روزانه از ۳‌ هزار میلیارد تومان با وجود کاسته شدن از صف‌های فروش در اکثر نمادها این سیگنال را مخابره می‌کند که بازار تا شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارد. در روزهای اخیر که از سرخ پوشی تابلوهای معاملاتی کاسته‌ شده، بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان از ورود به این بازار خودداری می‌کنند.

از سوی دیگر برخی معامله‌گران با ابراز نگرانی نسبت به برخی سیاست گذاری‌های اقتصادی و حتی سیاسی، ریسک‌پذیری کمتری در انجام داد و ستدها نشان می‌دهند. این وضعیت دلایل متفاوتی دارد و تداوم آن چشم‌انداز روشنی برای سرمایه‌گذاران ترسیم نمی‌کند. از این‌رو، نمی‌توان با استناد به روند روزهای اخیر بازار برای زمستان، روزهای داغی را پیش‌بینی کرد.  

در ۱.۵ سال گذشته بارها بازار سرمایه نسبت به اتفاقات اقتصادی و سیاسی واکنش منفی نشان داده و سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرده است. این موضوع از آن جهت اهمیت می‌یابد که ابهامات بسیاری در مسائل مربوط با برجام وجود دارد. موضوعاتی که بازارهای سرمایه‌گذاری تحت‌تاثیر آن واکنش‌های متفاوتی نشان خواهند داد.

فضای مبهم در برخی سیاست گذاری‌ها تبعات مختلفی بر بازار می‌گذارد. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد حتی اثربخشی اقدامات دولت در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه نیز می‌تواند موقتی باشد. بر همین اساس بطور قطعی نمی‌توان نسبت به خروج بورس از رکود امیدوار بود مگر اینکه در روزهای آینده اتفاقات جدیدی در حوزه سیاست خارجی رخ دهد که تغییرات جدی در فضای سیاسی و اقتصادی نمایان شود.

واقعیت امر این است در فضای مذاکرات هسته‌ای این موضوع که مذاکرات در روزهای نزدیک به جمع‌بندی نرسد محتمل‌تر از انجام آن در این مدت است. بنابراین شرایط مبهم بر همه بازارها بخصوص بورس همچنان حاکم خواهد بود و انتظار رشد زیاد وجود ندارد. با لحاظ نکردن تبعات نتایج مذاکرات هسته‌ای و با درنظرگرفتن عملی‌شدن اقدامات حمایتی اخیر دولت شاید بتوان شاخص را در محدوده ۱.۶ میلیون واحد نیز تصور کرد. عددی که با توجه به شرایط به سختی می‌توان فراتر از آن را تصور کرد. همه این احتمالات در حالی است که قیمت اکثر سهام ارزان است و شکست بیشتر از آن‌ هیچ توجیهی ندارد.

کد خبر 11225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =