ضرر ۲۰ میلیونی فروش هر محصول ایران خودرو و سایپا با قیمت‌ دستوری

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به اثر قیمت دستوری بر ضرر ۲۰ میلیون تومانی فروش هر محصول توسط ایران خودرو و سایپا گفت: این شیوه آفت کار قطعه‌سازی نیز شده است.

به گزارش بیداربورس، محمدرضا نجفی‌منش با انتقاد از تعیین قیمت خودرو توسط شورای رقابت به: یک خودرو برای خودروساز ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود اما قیمت دستوری شورای رقابت ۸۰ میلیون تومان است. مدیران ارشد خودروسازی هم مجبور هستند خودرو را به قیمت دستوری بفروشند و پشت سر هم ضرر کنند.

وی افزود: تداوم ضرر شرکت‌های خودروساز با وجود طرح‌های پیش فروش و فروش فوری به مرور زمان به افزایش زیان انباشته منجر می‌شود. این روند باعث شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار خودرو توزیع شود یعنی یک نفر خودرو را از کارخانه ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرد اما در بازار ۳۰۰ میلیون تومان می‌فروشد.  

این فعال صنعت قطعه‌سازی ادامه داد: صورت‌های مالی که از طریق بورس منتشر می‌شود، نشان می‌دهد با وجود تمام پیش‌فروش‌ها و فروش فوری‌ها، خودرو سازان در حال زیان هستند. اگر خودروساز یک خودرو بفروشد، ۲۰ میلیون تومان ضرر می‌کند و هر چقدر فروش بیشتر شود، ضرر بیشتر خواهد شد.

نجفی‌منش تصریح کرد: قیمت‌گذاری دستوری روی کار قطعه سازان نیز تاثیر منفی دارد و به نوعی این شیوه قیمت‌گذاری آفت کار قطعه‌سازی شده است.   ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز و ارز به نقدینگی موجود در اقتصاد وابسته است. حجم نقدینگی سرسام آور موجود در اقتصاد، تبعات سوئی برای زنجیره خودروسازی به دنبال دارد. خودروسازان ورق فولاد را در یکی دو سال اخیر هر کیلوگرم ۲ هزار تومان می‌خریدند، اما اکنون هر کیلوگرم را ۲۰ هزارتومان خریداری می کنند اما مجبورند آن را به قیمت دستوری بفروشند.

کد خبر 1179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =