۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
استراتژی مدیریت پورتفوی درصورت توافق

شاخص کل بورس اوراق بهادار سوم خرداد ماه در محدوده یک میلیون و ۹۵هزار واحد حمایت شد، ششم شهریور ماه به یک میلیون و ۵۷۵هزار واحد رسید و نتوانست ازآن عبور کند. پس‌ازآن در یک فاز اصلاحی به سر می‌برد و تلاش‌ها برای تغییر جریان از نزولی به خنثی یا صعودی، ناکام مانده است. طی ۵ماه اخیر ریزموج‌های صعودی، اصلاحی از روند نزولی بوده و نتوانسته منجر به یک رالی صعودی شود. شاخص در ریزش اخیر به کمتر از یک میلیون و ۲۹۰هزار واحد تاکنون نرسیده و هرچند در یک هفته اخیر مسیر نزولی را در پیش گرفت اما در محدوده یک میلیون و ۳۶۰هزار واحدی قرار گرفته است.

*روند فعلی نزولی است

به گزارش بیداربورس در طول ۵ماه اخیر، شاخص سه مرتبه کف جدید ایجاد کرده و البته نتوانسته به قله‌های قبلی برگردد، لذا روند فعلی نزولی است اما با توجه به توالی روندها، در یک حالت نرمال و بدون تزریق یک خبر منفی می‌توان گفت موج نزولی به شدت تضعیف شده و رو به پایان است اما در طرف مقابل، محرکی برای ایجاد روند صعودی در کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود.

*۷۰درصد نمادها منفی بودند

هفته گذشته در شرایطی آغاز شد که ۷۰درصد نمادها منفی، ۱۰درصد نمادها صف خرید و ۱۴درصد نمادها صف فروش بود. این وضعیت تا پایان روز سه‌شنبه ادامه یافت و در اکثر مواقع ۷۰ الی ۸۰ درصد نمادهای بازار منفی بودند. روز چهارشنبه ۶۶درصد نمادها منفی بود و صف فروش‌ها از ۲۱درصد نمادهای بازار به ۱۵درصد نمادهای بازار تقلیل یافت.

*حقوقی‌ها مردانه به کمک بازار آمدند

ارزش معاملات ۲.۲ الی ۲.۷ همت طی هفته گذشته بود و در پایین‌ترین سطح ارزش معاملات هستیم که فضای کاملا رکودی را نشان می‌دهد. بازار سهام چیزی به نام اصلاح زمانی همراه با ثبات قیمتی ندارد. هرگاه بازار در انتظار شفاف شدن شرایط باشد، دچار اصلاح زمانی می‌شود که همراه با رکود بوده و در نبود خریداران، فروشنده‌ها هرچند اندک باشند اما به دلیل نبود بازارگردان‌های قوی در قیمت‌های منفی می‌فروشند. ازاین زاویه اگر ارزش معاملات به بالای ۴همت برسد، بازار از افت بیشتر باز می‌ایستد و هم‌اکنون نیز که بیش از ۷۰درصد نمادها منفی هستند، شیب کاهش قیمت‌ها بسیار کند است همین نشان می‌دهد که هرگونه افزایش در حجم معاملات و رسیدن ارزش معاملات به بالای ۵همت، یک رالی صعودی را ایجاد خواهد کرد. در هفته گذشته هر ۵روز معاملاتی شاهد خروج پول حقیقی بودیم و حقوقی‌ها مردانه به کمک بازار در جهت حمایت از نمادها و ایجاد ثبات در بازار شتافتند.

*کدام شرکت‌ها گزارش خوبی دادند؟

ارسال گزارش‌های ۹ماهه در صنایع لیدر می‌تواند طی روزهای باقیمانده از دی ماه تاثیر مهمی بر سطح هیجان بازار داشته باشد. در دوره گزارش‌های فصل تابستان، گزارش‌های نامطلوب چند نماد لیدر باعث شد تا اعتماد از بازار سلب شود و البته دستاویزی برای پایان یک رالی صعودی قرار گرفت. گزارش‌های نه ماهه شرکت‌های اوره‌ای قطعا خوب خواهد بود، همچنین در گروه‌های دیگر گزینه‌هایی که در پاییز بسیار بهتر از شش ماه اول سال ظاهر شدند کم و بیش به چشم می‌خورد، بطور مثال فروس در پاییز بیش از ۵۰ تومان به ازای هر سهم خواهد ساخت و یا در گروه سیمانی سخوز و ساروج در پاییز جالب توجه بوده‌اند. منتظر خواهیم بود که تا کمتر از دو هفته آینده گزارش‌ها مخابره گردد.

*عوامل تاثیرگذار بر بورس

فضای مذاکرات سیاسی، بررسی بودجه دولت، کاهش دلار در بازار آزاد و افزایش دلار در حواله نیما به همراه عدم کاهش و یا تغییر در نرخ بهره بین بانکی در چهار هفته اخیر، باعث شده تا در فضای ثبات متغیرها، بازار سهام با حجم بسیار اندکی پیش برود که با شیب ملایمی نیز، نزول را به نمایش می‌گذارد.

*ایجاد کف قیمتی برای دلار حواله نیما

افزایش نرخ دلار نیمایی به مرز ۲۵هزار تومان، ثبات دلار بانک ملی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد در راستای جلوگیری از چند نرخی بودن ارز است که طی هفته‌های اخیر نتیجه‌بخش بوده است. ذهنیت رئیس بانک مرکزی مبنی بر ثبات و ایجاد کف قیمتی برای دلار حواله نیما در محدوده فعلی حتی با توافق سیاسی باعث شده تا بحث‌ها در خصوص احتمال حرکت‌های پوپولیستی روی نرخ ارز به شدت کاهش یابد خصوصا که رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس بوده و به واسطه ارتباطاتی که وجود دارد تا حد زیادی مدل فکری او برای فعالان بازار مشخص شده است و به طور مثال نگرانی‌های جدی در خصوص وضعیت ارزی کشور ترکیه و خروج سرمایه از ایران با فرض کاهش نرخ دلار در داخل مطرح شده است که همین مسائل باعث می‌شود تا کف نرخ دلار در همین حوالی باشد.

*پیشنهاد ۱۰بندی بورسی در بودجه

در خصوص مذاکرات سیاسی هرچند ضرب‌العجلی مطرح نیست اما به نظر می‌رسد که صبر طرف مقابل رو به اتمام بوده و در صورت عدم پیشرفت جدی، شاهد واکنش حداقلی خواهیم بود لذا مذاکرات در دی و بهمن به لحاظ زمانی از سطح اهمیت بالایی برخوردار است. در بودجه دولت نیز پیشنهاد ۱۰بندی لحاظ شده و جلسات مربوط به آن در پژوهشکده وزارت اقتصاد در جریان است.

*کاهش ۱.۲درصد نرخ  اخزا

نرخ اخزا در بازار یک پله دیگر نیز کاهش یافت و بانک مرکزی همچنان در نقش تزریق کننده عمل می‌کند. الزام بانک مرکزی به بازارگردانی اوراق می‌تواند یک رویداد مثبت تلقی شود. اخزا با سررسید یک ساله طی هفته اخیر با کاهش ۱.۲درصد نرخ مواجه بوده و به محدوده ۲۱درصد معادل بانکی رسیده است.

*اولین افزایش نرخ بهره به میزان ۲۵صدم درصد

در سطح بازار جهانی، آغاز سال ۲۰۲۲ با کاهش حجم فعالیت‌ها همراه شده اما خبرها در خصوص دیدگاه اعضای دارای حق رای فدرال رزرو و در پیش بودن اجلاس سالانه حزب کمونیست چین در ماه آینده میلادی، در کانون توجه است. فدرال رزرو به احتمال قوی در نشست ماه مارس اولین افزایش نرخ بهره به میزان ۲۵صدم درصد را رقم می‌زند. پس ازآن یک تا دو مرتبه دیگر هم نرخ بهره را افزایش خواهد داد، همچنین تا پایان ماه مارس تیپرینگ را به پایان می‌رساند و عملا سیاست انبساطی تا حدی انقباضی می‌شود که در این میان ریسک اصلی تغییر شرایط به سمت رکود است که بر بازارها می‌تواند سایه افکند اما در طرف مقابل، چین در حال سنت شکنی است. بانک‌های مرکزی جهان همواره با یک تقدم و تاخری همان سیاست‌های فدرال رزرو را دنبال کرده‌اند، با این حال چین قصد دارد که سیاست‌های انبساطی در پیش بگیرد. کاهش مالیات و هزینه‌های بیشتر، پرداخت‌های انتقالی برای دولت‌های محلی و تزریق منابع مالی به اقتصاد در جهت سیاست‌های انبساطی خواهد بود. این مساله مهمی است و اجلاس سالانه بزرگترین حزب چین که در فوریه برگزار میشود را در کانون توجه فعالان اقتصادی قرار خواهد داد.

*تاثیر ناآرامی‌های قزاقزستان بر بازارهای جهانی

در همین فضا، قزاقستان شاهد ناآرامی است. تصاویری از درگیری‌ها در میادین نفتی، باعث شد تا تردید در تداوم تولید نفت این کشور ایجاد شده و قیمت نفت را افزایش دهد. در طرف دیگر قیمت اورانیوم افزایش یافت ضمن اینکه قطعی برق گسترده، منجر به ریزش قیمت بیت‌کوین شد. قزاقستان یک تنه بر اورانیوم، نفت و بیت‌کوین تاثیر گذاشت. حالا روسیه نیروهای ضد شورش خود را به این کشور گسیل کرده و مردم، کاخ ریاست جمهوری را آتش زده‌اند. جدی شدن درگیری‌ها می‌تواند تولید مس را در قزاقستان تحت تاثیر قرار دهد و کسری عرضه این فلز را در دنیا تشدید کند. بهرحال اتفاقات قزاقستان را باید زیر نظر داشت.

نزول تند گاز

قیمت گاز در اروپا مسیر نزولی تندی در پیش گرفته هرچند همچنان به ازای یک مترمکعب رقم بالایی است اما اروپا تا حدی خواهد توانست که وضعیت را کنترل کند. آمریکا بالاترین سطح صادرات گاز مایع را ثبت کرده که مقصد آن اروپا است و همچنین روسیه به خطوط نورد استریم، گاز تزریق کرده که جمع این دو خبر منجر به ریزش سنگین قیمت گاز شده است. گاز در آمریکا ۱۳سنت، در کانادا ۱۰سنت و در روسیه برای مصارف صنعتی کمتر از ۶سنت است اما در اروپا بعد از کاهش ۵۰درصد به ۹۵سنت در هر مترمکعب رسیده که گویای شرایط خاص پیش آمده است.

*استراتژی مدیریت پورتفوی صحیح در مواجه با توافق‌

در خصوص نحوه چینش سبد در بازار سهام هم نکاتی وجود دارد. طی پنج سال اخیر، بازده کانی فلزی ۱۰برابر لیزینگ بوده است که این دو صنعت را به پربازده‌ترین و کم بازده‌ترین تبدیل کرده است. این مساله به ما یادآور می‌شود که بازار سهام به صورت یکپارچه حرکت نمی‌کند و برخلاف آنچه عوام می‌گویند، بازدهی به شکل قابل توجهی تحت تاثیر اینکه چه سهامی را در پرتفو نگه دارید، تغییر خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهد طی پنج سال اخیر، صنایعی که بیشترین رشد را در رالی صعودی می‌کنند، کمترین اصلاح را به نمایش می‌گذارند در حالی که صنایعی کم‌بازده، اصلاح‌های بزرگتری ایجاد می‌کنند که این آمار دقیقا با تصورات فعالان بازار در تضاد است.

به طور مثال در رالی نیمه نخست سال ۹۹ بازده کاشی و سرامیک، زغالیها، کانیغیرفلزی، دارو، سیمان و لیزینگ نزدیک به صفر است و در نیمه دوم سال که ریزش‌ها آغاز می‌شود خودروییها با ۷۰درصد، پالایشی با ۶۸درصد، انبوهسازی ۵۵درصد، لیزینگ و بانک با ۴۰درصد ریزش، بدترین بازدهی‌های این دوره را رقم می‌زنند. بازهم در رالی صعودی تابستان ۱۴۰۰ شیرینیجات، کاشی و سرامیک، قطعات خودرو به همراه قندیها بازده منفی می‌دهند! پس ازان هم که از ششم شهریور بازار منفی شده، لیزینگ، لاستیک و پلاستیک، سیمان، شکر، بانک، زغالسنگ، دارو و خودرو ۲۵ الی ۴۵ درصد بازده منفی داشته‌اند!

*بازندهها در صعود جا ماندن

به عبارت دیگر در ۵سال اخیر، بازنده‌ها در صعود جا مانده و در نزول از همه سبقت گرفته‌اند. برنده‌ها از افزایش قیمت جهانی و رشد نرخ ارز بهره برده و در همه حال برنده مانده‌اند. این به ما می‌گوید که اگر متغیرهای اساسی به شکل با اهمیتی جا به جا شوند یعنی اگر توافق سیاسی صورت گیرد و همراه با آن نرخ بهره به محدوده ۱۸درصد برسد، صنایعی مانند بانک، بیمه، لیزینگ، کانی غیرفلزی، کاشی و سرامیک، سیمان و ساختمان، تایر و لاستیک، غذایی و آشامیدنی، دامپروی، شکر، دارو، خودرو و قطعات خودرو از بازنده به برنده تبدیل می‌شوند. برنده بودن لزوما به معنای بازده مثبت نیست بلکه بهترین بازده در مقایسه با کل بازار را به عنوان برنده، تعبیر می‌کنیم.

کد خبر 11808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =