۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰

بانک قرض الحسنه رسالت،اولین بانک بدون شعبه ایران

حسین کچوئیان- کارشناس بانکی و بازار سرمایه
بانک قرض الحسنه رسالت،اولین بانک بدون شعبه ایران

یکی از مهمترین شاخص ها در سنجش حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال، حذف شعب فیزیکی آنهاست که بانک قرض الحسنه رسالت تمام قد در این مسیر گام برداشته است.

صنعت بانکداری نیز مشابه سایر صنایع در مسیر انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتالی قرار دارد. انقلابی که به صورت بنیادین در حال تغییر سبک زندگی، شیوه کسب و کار و نحوه ارتباطات می باشد. آنچه مسلم است؛ مفهوم بانکداری و خدمات بانکی از تعریف سنتی آن (بانک به عنوان واسطه گر خدمات مالی) فاصله گرفته و به نوعی نقش بانک به عنوان نقطه تجمیع و پردازش ارزش برای مشتریان مطرح گردیده است. در این دیدگاه بانک ها در یک رابطه دو طرفه پویا و مبتنی بر اعتماد، با تمرکز بر سبک زندگی مشتریان و تحلیل داده های برگرفته از رفتار مالی افراد، به مشاوری امن و کارآزموده در راستای بهبود سبک زندگی افراد تبدیل خواهند شد. در حال حاضر سیستم بانکداری ما با مفهوم بانکداری باز فاصله زیادی دارد. حرکت به سوی مدل های جهانی و یا حتی دنباله روی از آنها مستلزم تغییرات مهمی همچون ارتقاء زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری، بروز نمودن قوانین نظام بانکداری (با توجه به مسائل کارمزدی، فقهی و سازگاری با فرهنگ بومی کشور) تقویت کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان با ایجاد مراکز شتاب دهی توسط بانک ها و از همه مهم تر حرکت به سوی بانکداری دیجیتال می باشد.

بانکداری دیجیتال بعبارتی استفاده از فناوری برای اطمینان از یکپارچگی (ابتدا تا انتهای) پردازش تراکنش‌ها یا عملیات بانکی است. عملیاتی که با درخواست مشتری آغاز شده و حداکثر بهینه‌سازی در آن لحاظ می شود. برای مشتری: در دسترس بودن، سودمندی و صرفه؛ و برای بانک: کاهش هزینه‌های عملیاتی، عاری از خطا و خدمات بهبود یافته را به ارمغان می‌آورد.

با افزایش خدمات بانکداری دیجیتال، میزان مراجعه مشتریان به شعب بانکها، بیش از پیش کاهش یافته و منابع بیشتری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. بنابراین یکی از مهمترین شاخص ها در سنجش حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال، حذف شعب فیزیکی آنهاست.

بانک قرض الحسنه رسالت با کاهش حدوداً ۷۰ درصدی شعب خود از سال ۹۷ تا ۹۹ در میان بانک های کشور پیشرو بوده و این در حالی است که تا پایان سال ۱۴۰۰، تعداد شعب این بانک به صفر خواهد رسید. بنابراین بانک قرض الحسنه رسالت در شاخص حذف شعب فیزیکی در بین بانک های دیگر پیشتاز بانکداری دیجیتال بوده و بر همین اساس می توان ادعا نمود که اولین بانک بدون شعبه کشور در حال شکل گیری است.

حال سوال اینجاست که که این بانک چگونه مسیر دنیای دیجیتال را با سرعت بیشتری نسبت به سایر بانکها طی نموده است؟ بانک قرض الحسنه رسالت در سالهای گذشته اقدام به طراحی محصولی متناسب با مشتریان خود نمود و آن را “بانکداری اجتماعی” و یا “ارائه خدمات به مشتریان جمعی یا گروه های مشتریان” نامید. در واقع بانکداری اجتماعی سازوکار نوآورانه‌ی ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان جمعی در قالب کانون‌های کاروزندگی (کارآفرینی اجتماعی در شهرهای کوچک و روستاها)، همیاری اجتماعی (خانوادگی، محله ای، مساجد و دانشجویی)، سازمانی (سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها) و صنفی (اصناف، بازاری‌ها) است. بنابراین تمام خدمات این بانک در بستر اینترنت و به صورت غیرحضوری و در قالب سامانه‌های برخط به مشتریان قابل ارائه است. بعبارتی مشتریان می توانند از هر منطقه ای از کشور به خدمات بانکی دسترسی پیدا نموده و بدون نیاز به مراجعه به شعب و از طریق ورود به سامانه پیشخوان مجازی رسالت، درخواست های خود را ارایه دهند. این در حالیست که میزان تراکنش هایی که در پیشخوان مجازی رسالت ثبت شده، روزانه بالغ بر ۱۱۰ هزار درخواست است که در سریع ترین زمان ممکن توسط کارکنان بانک به درستی و به صورت غیر مجازی انجام می شود.

کد خبر 11834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =