راه‌اندازی رمز پول ملی؛ به‌زودی

هفته گذشته در شورای پول و اعتبار دستورالعمل انتشار رمزپول ملی با عنوان رمزریال تصویب شد و به زودی در کشور عملیاتی و راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش بیدار بورس، علی صالح آبادی در هفتمین همایش سالانه مالی اسلامی که صبح امروز، دوشنبه در بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: در همایش امسال موضوع رمزارزها، رمزدارایی‌ و رمزپول را محور کار قرار دادیم، چراکه موضوع جدیدی است که لازم است در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اصلاح دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی گفت: کارگروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شده و همچنین افرادی به عنوان ناظرین شرعی در بانک‌ها به‌کارگیری خواهند شد.

رییس کل بانک مرکزی با تقدیر از اعضای شورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام سید عباس موسویان به عنوان رییس سابق این شورا، یادآور شد: شورای فقهی بانک مرکزی سه سال پیش به موجب قانون برنامه ششم راه‌اندازی و اقدامات خوبی هم انجام شده است اما این اقدامات را به عنوان شروع می‌دانیم و در نظام‌سازی شورای فقهی کارهای زیادی باید انجام دهیم.

وی تصریح کرد: اخیرا در دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی اصلاحاتی صورت گرفت و موضوع جامع‌تر دیده شد، در کنار این شورای اصلی که مصوبات آن لازم الاجراست و به تایید هیات عامل بانک مرکزی نیز رسیده است، کارگروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شد که موضوعاتی که شورای فقهی ارجاع می‌دهد را با دقت نظر و زمان کافی بررسی کرده و نتایج را برای تصمیم‌گیری به شورا ارائه می‌دهد که به دلیل انجام کار کارشناسی در این کارگروه، تصمیم‌گیری‌ها در شورای فقهی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین دبیرخانه شورای فقهی تشکیل شد و موضوعاتی را برای بررسی در ماه‌های آینده تدوین کرده‌اند که طبق اولویت‌بندی در کارگروه تخصصی بررسی و به شورای فقهی ارائه می‌شود.

صالح‌آبادی یادآور شد: ما در شورای فقهی اقداماتی را انجام داده و مصوباتی را داشته‌ایم اما مسئله مهم این است که آیا نظام بانکداری ما در صحنه عمل براساس بانکداری اسلامی کار می‌کند یا خیر؟ در این زمینه مقرر شد که مصوبات شورای فقهی در قالب چک لیست‌هایی درآید و حوزه نظارت بانک مرکزی از حیث عملیاتی مصوبات شورای فقهی را نظارت کند.

وی بیان داشت: همچنین در این فاز مقرر شد در بانک‌ها فرد متخصصی که با بانکداری اسلامی آشنایی دارد، توسط هیئت مدیره بانک به بانک مرکزی معرفی شود و در صورت تایید صلاحیت توسط شورای فقهی، فرد به عنوان ناظر شرعی و عضو کمیته نظارت و تطبیق مقررات خواهد شد تا مسئول کنترل و رصد مصوبات شورای فقهی در بانک باشد که کمک می‌کند بانک‌ها در مسیر موازین بانکداری اسلامی حرکت کنند.

صالح آبادی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای کمک به آموزش بانک‌ها در حوزه بانکداری اسلامی، گفت: مرکز آموزش عالی بانکداری در این زمینه مامور شده است تا مصوبات شورای فقهی و مبانی بانکداری اسلامی از طریق این مرکز مورد آموزش قرار گیرد که البته این آموزش‌ها منحصر به مرکز آموزش عالی بانکداری نخواهد بود. همچنین گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای هم طراحی می‌شود که افراد پس از آموزش، مدرک حرفه‌ای در زمینه بانکداری اسلامی دریافت کنند که با کمک این مدارک بتوانند به عنوان ناظر شرعی و عضو کمیته تطبیق فعالیت کنند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بحث بانکداری اسلامی یکی از دغدغه‌های دولت و متدینین و علما و مراجع است و همه باید به این سمت حرکت کنیم که میزان تطابق بانکداری ما با بانکداری اسلامی کامل باشد که امیدواریم با کمک همه دست‌اندرکاران بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

کد خبر 12321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =