رشد ۵۵‌ درصدی هزینه سیمانی ها و کاهش سرمایه‌گذاری و بازدهی صنعت

یک مقام مسئول در شرکت سیمانی با اشاره به اینکه قیمت از سال گذشته تنها ۳۵‌درصد افزایش داشته از رشد ۵۵‌ درصدی هزینه تولید و کاهش سرمایه‌گذاری و بازدهی صنعت خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، محمدرضا طباطبایی معاون بازرگانی سیمان شرق مشهد با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی هزینه تولید سیمان،  گفت: طی یک سال اخیر، تامین انرژی و قیمت گذاری سیمان اهمیت بیشتری یافته و فروش سیمان در آسیای میانه ۷۰ تا ۸۰ دلار و در کشورهای عربی ۵۵ دلار تا ۷۰ دلار بوده اما در ایران ۱۸ دلار است که موجب شده سرمایه‌گذاری و بازدهی این صنعت رو به کاهش باشد.

وی افزود: از آذر سال جاری گاز صنایع پرمصرف مانند سیمان و فولاد قطع شد و باید از سوخت جایگزین یا مازوت استفاده کرد که خرید آن از استان‌های دیگر موجب افزایش ۵ برابری هزینه تولید شده است.

این کارشناس ادامه داد: ادامه مشکل قطع برق و سوخت منجر به کاهش دپوی استراتژیک کارخانه‌ها شده و در زمان اوج مصرف اسفند و اواخر فروردین ممکن است تحویل کارخانه کاهش یابد. طبق نرخ‌های اعلامی وزارت نفت، قیمت هر مترمکعب گاز حدود ۲۱۰ تومان است که در آذر ۶۷۶ تومان شده و نشان از افزایش ۴۰۰‌درصدی دارد.

طباطبایی گفت: نرخ سیمان از سال گذشته تنها ۳۵‌ درصد افزایش داشته درحالی که هزینه تولید ۵۵‌ درصد افزایش یافته است. در مجموع هزینه تولید، محاسبه هزینه استهلاک با فرض سنوات قبل در نظر گرفته شده است. هزینه استهلاک بر اساس دلار زمان خریداری ماشین‌آلات بوده نه دلار ۲۸‌ هزار تومانی فعلی. در صورتی که باید بر مبنای هزینه جاری محاسبه شود.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه هم با انتقاد از فشار وزارت صنعت برای عرضه سیمان در بورس کالا گفت: کماکان فشار دولت برای دستوری کردن قیمت‌ها ادامه دارد. درحالی که نیاز داخلی در هر بار عرضه این محصول ۹۰۰‌ هزار تن است ولی تولید کنندگان باید ۱.۱ میلیون تن عرضه کنند که این فاصله  باعث افت قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: تا اواسط سال گذشته قیمت هر مترمکعب گاز ۱۰۰ تومان بود که مازوت هم باید با همین قیمت در فصول سرد سال در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌گرفت اما برای کارخانه‌های سیمان ۳۰۰ تومان اعلام شد و به جای کاهش قیمت مازوت، قیمت گاز را به ۵ برابر رسانده‌اند تا عملا این اعتراض که نرخ مازوت باید مساوی با گاز باشد از سوی شرکت‌ها مطرح نشود.

منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 13629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =