۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
ارزنده ولی بدون خریدار

مدیر تحلیل مشاورسرمایه گذاری خط اررش با بیان اینکه بازار سرمایه این روزها متاسفانه با ریسک ها و ابهام­ها متعددی دست و پنجه نرم می­کند، گفت: همین موضوع  مهم باعث افت چشمگیر ارزش معاملات  و بی رمق شدن شده است. قیمت­ها در صنایع مختلف به سطوح بسیار ارزنده ای رسیده اند لیکن چندان خریداری در بازار پیدا نمیشود و عموماً متناسب با اخبار و حواشی شاهد چرخش پول در صنایع هستیم.

پوریا خالدیان در ادامه در پاسخ به این سوال اما این ریسک ها که سبب ایجاد و تداوم این شرایط شده اند کدام­اند؟ به بیداربورس گفت: یکی از این ریسک ها بحث دخالت دستوری دولت در اقتصاد کشور است. یکی از مصادیق این دخالت  ایجاد ارز ترجیحی و جلوگیری از آزادسازی قیمت در صنایع مختلف با شعار حمایت از مصرف کنندگان بوده است که علی رغم گذشت بیش از ۳ سال از این سیاست، نتیجه آن یعنی جلوگیری از افزایش قیمت مصرف کننده هرگز موفقیت آمیز و قابل قبول نبوده است و به گفته آمار و اطلاعات متشر شده از درگاه­های رسمی عموماً سبب توزیع رانت و ایجاد فساد گردیده است.  
وی در ادامه افزود: شرکت­هایی که مشمول ارز ترجیحی هستند عموماً نمیتوانند افزایش نرخ­های متناسب با افزایش هزینه­ های خود را دریافت نمایند که به نظر می­رسد تداوم این روند می­تواند در آینده­ی نه چندان  دور سودآوری این شرکت ها را با مشکلات متعددی همراه سازد.
خالدیان تصریح کرد: یکی دیگر از مصادیق دخالت دولت در بازار سرمایه بحث قیمت گذاری گاز خوراک و سوخت صنایع مختلف می­باشد. آزاد سازی قیمت مواد اولیه شرکت ها به خودی خود یک فاکتور مثبت تلقی میگردد لیکن مشروط به دو شرط یک) امکان ازاد سازی قیمت فروش محصولات وجود داشته باشد و دو مبنای آن صحیح و منطقی باشد. که به نظر می­رسد نسبت به این عامل اقدام­های لازم در حال پیگیری می­باشد.
این مدیر تحلیل  در پایان گفت: به نظر می­رسد جهت بازگشت اعتماد از دست رفته فعالین و سرمایه گذاران در بازار سرمایه بهتر است نسبت به رفع و رجوع موارد داخلی ذکر شده اقدام به عمل آید تا به گذر زمان رویت تغییرات مذکور توسط سهامدران اعتماد از بین رفته آنها آرام آرام بازگردد و بتوانیم شاهد بازار سرمایه­ای در شأن کشور عزیزمان ایران باشیم.

کد خبر 14110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =