۳ مشکل اساسی بورس؛ اما تقاضا به بازار برمی‌گردد؟

امیر ملک زاده، کارشناس بازار سرمایه به بیان مشکلات ادامه‌دار بورس در ماه‌های اخیر پرداخت و گفت: کمبود نقدینگی در بازار، ابهام و بی‌اعتمادی؛ بازار سرمایه را آزار می‌دهد.

امیر ملک زاده در گفت‌وگو با بیداربورس، اظهار داشت: طی روزهای شنبه و یکشنبه، بازار سرمایه با فروش‌های هیجانی مواجه بود که فشار فروش در نمادهای شاخص ساز بیشتر از سایر نمادها به چشم می‌آمد. در جریان معاملات یکشنبه، افزایش تقاضای نسبی در کلیت بازار اتفاق افتاد، اما قرار گرفتن ارزش معاملات در این محدوده‌ها، اتفاق جالب توجهی نیست. 

وی با اشاره به معاملات رو به بالا در نمادهای ریالی طی روز گذشته، افزود: نماد وبملت و وتجارت در گروه بانکی و نماد خودرو و تا حدودی خساپا در گروه خودرویی؛ طی روز یکشنبه معاملات جالب توجهی داشتند و قیمت آخرین معامله آن‌ها بالاتر از قیمت پایانی‌شان قرار گرفت. 

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در روز دوشنبه، یادآور شد: به نظر می‌رسد هیجانات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و بدبینی‌ها نسبت به آینده مذاکرات برجام تا حدودی کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود روند معاملات در روز دوشنبه، به مراتب بهتر از دو روز گذشته باشد. 

ملک زاده ادامه داد: کمبود نقدینگی و خروج نقدینگی حقیقی از بازار، ابهام و بی‌اعتمادی؛ مشکل بازار در چند هفته اخیر است که این روند همواره ادامه می‌یابد و بهانه‌های مختلفی هم برای آن وجود دارد؛ یک روز بحث بودجه، یک روز مذاکرات و روز دیگر جنگ اوکراین و روسیه. به‌هرحال در این شرایط و حداقل تا پایان سال ۱۴۰۰ نباید انتظار چندانی از بورس داشت.

وی در ادامه به تشریح مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روی بازار سرمایه پرداخته و عنوان کرد: نرخ دلار یک عامل تأثیرگذار بر بازار سرمایه است که برای سال آینده و در صورت احیای برجام، خبرهایی مبنی بر تک نرخی شدن دلار به گوش می‌رسد. تک نرخی شدن دلار، قطعاً اتفاق مثبتی بوده و تأثیراتی از جمله افزایش تقاضای محصولات تولیدی در داخل و خارج از کشور، تقویت ریال و افزایش قدرت پول ملی کشور در کوتاه‌مدت و بلندمدت، ثبات در سیاست‌های کلان اقتصادی را پی خواهد داشت.

کد خبر 14224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =