بازار هوشمند است: بهبود شرایط در پی پیش‌خور شدن اخبار منفی

امکان بهبود وضعیت بازار سرمایه پس از رفع تحریم‌ها وجود دارد، زیرا بازارسهام از پیش بسیاری از مسائل و ریسک‌ها را پیش‌خور کرده است.

به گزارش بیداربورس احسان رضاپور مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی، در خصوص تاثیر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها بر شرکت های مندرج در بازارسرمایه، اظهارکرد: اکنون به واسطه تحریم‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه اضافه نقل و انتقال پول به شرکت‌ها یا بنگاه‌های تولیدی تحمیل می‌شود.

او افزود: رفع تحریم‌ها قدرت چانه‌زنی تولیدکنندگان را با شرکت‌های بین المللی در راستای خرید محصولات کشور بالامی‌برد، و درآمد بنگاه‌های اقتصادی نیز نسبت به قبل بهبود می‌یابد. همچنین با حصول توافقات احتمال اصلاح نرخ ارز در بازار آزاد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی گفت: با وجود آنکه سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر روند کاهش نرخ دلار قرار خواهد گرفت، اما این مسئله با از بین رفتن هزینه‌های نقل و انتقال پول و ارائه تخفیف‌ها جبران خواهد شد.

رضاپور گفت: از آنجایی که معیار محاسبه نرخ فروش، سود و درآمد شرکت‌های صادراتی دلار نیما است و نرخ دلار نیما همچنان با نرخ دلار دربازار آزاد تفاوت دارد، از این بابت‌ نگرانی برای کاهش سودآوری شرکت‌ها وجود ندارد.

او تاکیدکرد: ریزش احتمالی ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ دلار آزاد به دلیل شرایط اقتصادی، رشد نقدینگی و نرخ تورم بالا را به دنبال ندارد، اما نمی‌توان همان میزان کاهش احتمالی نرخ دلار در بازارآزاد را برای دلار نیما متصور بود.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی بیان کرد: از آن جایی که بسیاری از تقاضاهای واقعی ارز در سال‌های گذشته سرکوب و به نوعی از بازار خارج شده، با رفع محدودیت و ممنوعیت‌های مورد اشاره تقاضاهای بیشتری به سمت بازار ارز روانه خواهد شد.

رضاپور بیان کرد: نرخ کنونی ارز در کشور بیش از آنکه تحت تاثیر تحریم‌ها باشد از شرایط کلان اقتصادی حاکم بر کشور اثر می‌پذیرد، به همین خاطر با وضعیت فعلی شاخص‌های اقتصادی نمی‌توان به اُفت محسوس قیمت ارز امیدوار بود.

او تاکید کرد: تنها درصورت بهبود وضعیت اقتصاد و کاهش نرخ تورم می‌توان ارزش پول ملی را در سال آینده کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی بیان کرد: براساس نظرات کارشناسان در صورت حصول توافق فشار فروش بر روی نماد شرکت‌های صادرات محور افزایش یابد، اما با روشن شدن اثرات مثبت رفع تحریم‌ها، نگرانی بازار در این مورد نیز از بین برود.

رضاپور گفت: بسیاری از شرکت‌های تولیدی تاکنون امکان به‌روزرسانی و تعمیر تجهیزات خود را نداشتند به همین خاطر انتظار می‌رود با رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت دسترسی آن‌ها به قطعات شاهد افزایش میزان فروش و یا کاهش هزینه‌های تولید باشیم.

او ادامه داد: به واسطه رفع تحریم‌ها حجم و ارزش فروش شرکت‌ها تغییر خواهد کرد زیرا با کاهش ریسک‌های سیستماتیک سیاسی و اقتصادی دسترسی شرکت‌ها به بازارهای بین‌المللی بیشتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تاکیدکرد: با افزایش تولیدات ظرفیت‌های اسمی و عملیاتی شرکت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند که چنین مسئله‌ای بر سودآوری آن‌ها نیز اثر مثبتی می‌گذارد.

رضاپور گفت: مواردی در برجام دیده شده که باید گشایش‌های سیاسی و اقتصادی را برای شرکت‌ها ایجاد کند، در اوسط دهه ۹۰ علی‌رغم انجام توافقات شاهد همکاری چندانی میان شرکت‌های داخلی با بازارهای بین‌الملل نبودیم.

او گفت: ورود سرمایه‌های خارجی در صنایع داخلی، می‌تواند از ثمرات دیگر توافق برجام باشد، در صورتی که بتوان شرایطی را فراهم آورد که خیال سرمایه‌گذار داخلی و خارجی از بازگشت سرمایه و امنیت سرمایه‌گذاری‌ راحت شود، شاهد حضور سرمایه گذاران بیشتری به منظور همکاری در صنایع تولیدی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی بیان کرد: از آنجایی که یکی از روش‌های تامین مالی دولت به سبب دسترسی محدود به منابع مالی به واسطه فروش اوراق بدهی بوده، به همین خاطر با رفع تحریم‌ها و افزایش فروش نفت مسئله فروش اوراق نیز به تبع کاهش خواهد یافت.

رضاپور گفت: اتفاقات گذشته توافقات برجام نشان دهنده آن است که تا چند ماه بعد از این مسئله به واسطه‌ی ابهامات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با احتیاط اقدام به سرمایه گذاری می‌کردند. اما به مرور به واسطه قراردادهایی که بین صنایع تولیدی با شرکت‌های خارجی منعقد شد شرایط بازارسهام نیز با تغییرات قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.

او اظهارکرد: اکنون نیز امکان بهبود وضعیت بازار سرمایه پس از رفع تحریم‌ها وجود دارد، زیرا بازارسهام از پیش بسیاری از مسائل را پیش‌خور کرده است.

مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی در پایان گفت: درحال حاضر بسیاری از سهام شرکت‌ها ارزنده هستند به همین خاطر پذیرش برجام به نوعی می‌تواند نقدینگی‌های جدیدی را به بازارسهام تزریق کند.

منبع: سنا
کد خبر 14410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =