۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
ایران، قربانی تحریم‌های روسیه

در حالی مذاکرات برای رسیدن به چارچوب صلح در آنتالیا جریان یافت که بدون دستاورد با اهمیتی خاتمه یافت. پس‌ازآن اخباری منتشر شد که احتمال مذاکره مستقیم پوتین و زلنیسکی را افزایش داد که بازارها نیز به آن واکنش نشان دادند.

*روسیه به سمت کاهش تنش میرود

به گزارش بیداربورس، تحلیلگران اقتصادی، معتقدند که روسیه بیش از آنچه تصور می‌کرده تحت فشار قرار گرفته لذا با توجه به عدم همراهی آلمان در تحریم انرژی، متمایل به کاهش تنش است ضمن اینکه چین، از وضعیت پیش آمده چندان راضی نیست و تحلیلگران سیاسی می‌گویند که آقای "ژی" در یک موقعیت بسیار مبهم قرار گرفته که ازآن رضایت ندارد لذا سیاسیون و اقتصادیون قایل به این هستند که روسیه در آینده نزدیک به سمت کاهش تنش می‌رود و وضعیت آرام می‌گیرد

*روسیه وقت میخرد

"تحلیلگران نظامی اما برداشت دیگری از وضعیت دارند. آنها معتقدند که روسیه ازاین جهت مذاکرات اوکراینی-روسی در آنتالیا را پذیرفته و دائما با مقامات آلمان و فرانسه در تماس است تا برای تجهیز نیروهای خود، وقت بخرد.

*روسیه به دنبال اهرم قدرت ترانزیت گاز به اروپا

این تحلیلگران نظامی معقتدند که نیروهای روس شدیدا تحت فشار در جبهه بوده‌اند و آذوقه آنها به پایان رسیده بود. روسیه قصد داشت که استهکامات و آذوقه مورد نیاز را با هواپیما به این پشت جبهه برساند اما وقتی بحث دالان انسانی مطرح شد و جمعیت شهرها به سمت مرز لهستان کوچ کردند، روسیه فرصت را مناسب دید تا وارد مذاکره شده و در این آتش بس، به تقویت جبهه خود بپردازد ازین زاویه آنها می‌گویند پس از تخلیه برخی شهرها، شاهد یک حمله گسترده از سوی روسیه خواهیم بود. آنها اعتقاد دارند پس ازآنکه روسیه، اوکراین را تصرف کرد و جریان ترانزیت گاز اوکراین به اروپا را در دست گرفت، اهرم بسیار قوی‌تری برای مذاکره خواهد داشت."

*روسیه، ایران هسته‌ای را انتخاب میکند

ضمنا در خصوص تاثیر روسیه بر مذاکرات، باید گفت که در فضای جنگی فعلی، روسیه در واقع بین یک ایران هسته‌ای و یک ایران متمایل به غرب، گزینه اول را انتخاب کرده است. به عبارت بهتر برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است که روسیه به قیمت هسته‌ای شدن ایران، مانع از ارتباط‌گیری این کشور با غرب شود لذا بعید نیست که علاقه خود را به توافق از دست داده باشد. با توقفی که در مذاکرات ایران و غرب اعلام شد، گمانه‌زنی‌ها شدت گرفت، از حضور فعال روسیه برای عقب انداختن برجام تا زمانی که به مقصود خود در جنگ با اوکراین نرسد، برمی‌آمد که چنین اتفاقی رقم بخورد.

*سناریوهای متفاوت از چشم‌انداز پیش روی سیاسی

  • سناریوی اول اینگونه است که آمریکا تضمینی به روسیه نمی‌دهد و ایران هم در کنار روسیه از برجام خارج شده و حتی ممکن از درصد غنی‌سازی بالاتر رود و شکست مذاکرات رقم بخورد. در این حالت امنیت خاورمیانه بشدت تخریب می‌شود و ایران در کنار روسیه دشمن خونین غرب می‌شود که قطعا ریسک بشدت بالا می‌رود.
  •  سناریوی دوم این است که آمریکا می‌پذیرد که یک سری امتیازات به طرف روس بدهد که توافق برجام با ایران امضا شود.
  • سناریوی سوم هم اینگونه می‌تواند باشد رقم بخورد که ایران فارغ از خواسته‌های طرف روسی با آمریکا بطور مستقیم وارد مذاکره و توافق شوند و به عبارتی توافقی بین ایران و غرب شکل بگیرد و چرخش ایران به سمت غرب بشدت می‌تواند به مواضع ایران و روسیه بالاخص در سوریه و حوزه قفقاز آسیب بزند، همچنین اعتمادی بین ایران و غرب وجود ندارد و گرایش درونی به شرق بیشتر است.

*مردم، تنها بازنده مذاکرات فرسایشی

بهرحال آنگونه که واضح و مبرهن هست مشکلات فرابرجامی منجر به تاخیر این وضعیت شده که به گفته همتی رئیس سابق بانک مرکزی هزینه فرصت از دست دادن توافق ماهانه 4 میلیارد دلار برای ایران است و قطعا در سطح بین‌المللی روسیه با فروش نفت و گاز به قیمت‌های امروزی و آمریکا هم بدلیل تولید مجدانه نفت شیل بدلیل بصرفه بودن آن در حال حاضر شاید به مذاقشان ادامه‌دار شدن مذاکرات برجام ایران بد نیاید و تنها بازنده این مذاکرات فرسایشی مردم هستند.

کد خبر 14748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =