کره جنوبی مطابق لیست تهران، بدهی را تهاتر می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی خبر داده که کره جنوبی براساس اقلام مورد درخواست ایران، بدهی خود را تهاتر می‌کند.

به گزارش بیداربورس، حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره جنوبی گفت:تهران فهرست اقلام مورد نیاز از جمله دارو، مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات را به سئول اعلام کرده است، که بر اساس آن، بخشی از بدهی این کشور به ایران پرداخت می‌شود.

بر اساس اعلام بانک مرکزی کل بدهی این کشور به ایران هفت میلیارد دلار است و اسناد دیگری که نشان دهنده بیشتر بودن این مبلغ باشد، وجود ندارد.

کالاهای مختلفی از جمله مواد اولیه و تجهیزات کارخانجات مورد مذاکره قرار گرفته است. این کشور بدون نیاز به انجام مذاکرات با آمریکا می‌تواند کالاهای غیرتحریمی را مورد مبادله قرار بدهد که شامل مواد غذایی و اقلام دارویی می شود.

پیش از این بارها قول‌هایی از سوی کره مبنی بر پرداخت بدهی به ایران به صورت نقدی یا کالایی داده شده اما تاکنون اجرایی نشده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور لیست داروهای درخواستی خود که شامل واکسن کرونا نیز می‌شود را اعلام کرده است تا بر اساس آن بدهی کره جنوبی به کشور پرداخت شود.

کالاهای مورد رایزنی ایران در ازای بدهی کره جنوبی مربوط به اقلامی است که کشور به آن نیاز دارد و کالاهای غیر درخواستی دریافت نمی‌شود.

با توجه به این گزارش، آنچه بیان می‌شود مبتنی است بر تهاتر ارزهای بلوکه شده ایران با کالاهای مورد درخواستی که تهران به کره جنوبی اعلام می‌کند.

با این حال، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش در مواجهه با این پرسش که "آیا قرار است پول در اختیار ایران قرار بگیرد یا کالا؟" گفته بود: فقط پول به حساب بانک‌های ما می‌آید.

حال مشخص نیست این اختلاف نظر از کجا نشات می‌گیرد.

کد خبر 1563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =