۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
هفته سرخ بازارهای جهانی

در هفته‌ای که سپری شد، شاخص‌های مهم سهام در جهان با افت مواجه شدند. شاخص‌های سهام از اروپا گرفته تا آمریکای‌شمالی و از استرالیا تا شرق آسیا همگی با بازده منفی هفته قبل را پشت سر گذاشتند. عمده دلیل این امر، افزایش نرخ بازده اوراق خزانه دولت آمریکا بود که بخش مهمی از تقاضا را به سمت خود جذب کرد چرا که قیمت این اوراق به قدری افت کرده که بازده آن جذاب شده است.

به گزارش بیدار بورس، در هفته‌ای که سپری شد، شاخص‌های مهم سهام در جهان با افت مواجه شدند. شاخص‌های سهام از اروپا گرفته تا آمریکای‌شمالی و از استرالیا تا شرق آسیا همگی با بازده منفی هفته قبل را پشت سر گذاشتند. عمده دلیل این امر، افزایش نرخ بازده اوراق خزانه دولت آمریکا بود که بخش مهمی از تقاضا را به سمت خود جذب کرد چرا که قیمت این اوراق به قدری افت کرده که بازده آن جذاب شده است. این روند افزایشی تا حدی ادامه یافت که نرخ بازده اوراق ۱۰ ساله آمریکا در روز جمعه تا ۱.۶ درصد هم بالا رفت ولی به علت افزایش تقاضا با رشد قیمت مواجه شد و همین امر نرخ بازده را تا ۱.۴۶ درصد پایین آورد گرچه همین حالا هم به قدری جذابیت دارد تا بخشی از سرمایه‌ها را در سراسر جهان از سهام به سمت خود جذب کند. البته نرخ تورم فزاینده در آمریکا و اروپا باعث شده که بخشی از سرمایه‌گذاران احساس خطر کنند که این امر هم بر بازار سهام موثر بود. سرمایه‌گذاران بیم آن را دارند که تورم صعودی همزمان با افزایش نرخ بازده اوراق خزانه، بانک‌های مرکزی را بر آن دارد تا سیاست‌های پولی انبساطی خود را زودتر از آنچه بازار انتظار دارد، تعدیل کنند که می‌تواند بر روی تقاضا موثر باشد.

آمریکا

در وال‌استریت شاخص‌های سهام متاثر از نرخ رشد بازده اوراق خزانه قرار گرفتند. همچنین بازده فزاینده اوراق خزانه منجر به افزایش تقاضا برای دلار و متعاقبا رشد شاخص‌دلار شد. در نهایت شاخص Dow با افت ۱.۷۸ درصدی، شاخص S&P با افت ۲.۴۵ درصدی و شاخص Nasdaq نیز با کاهش ۱.۵۹ درصدی به کار خود در هفته‌ای که سپری شد پایان دادند.

اروپا

شاخص‌های مهم سهام در اروپا نیز به دلیل افزایش نرخ بازده اوراق خزانه در آمریکا و همچنین افزایش ریسک تغییر سیاست‌ بانک‌های مرکزی همگی در هفته‌ای که سپری شد با افت مواجه شدند. براین اساس شاخص DAX آلمان با افت ۱.۴۸ درصدی هفته را به پایان رساند. شاخص CAC فرانسه با افت ۱.۲۲ درصدی مواجه شد و در روز جمعه به کمترین سطح دو هفته اخیر سقوط کرد. در بریتانیا شاخص FTSE نیز با افت ۲.۱۲ درصدی هفته را سپری کرد و در روز جمعه بزرگترین افت یک روزه خود را از اواخر اکتبر تجربه کرد. فشار فروش در بازارهای اروپایی در هفته‌ای که سپری شد به نسبت بالا بود.

آسیا

در هفته‌ای که سپری شد بازارهای سهام آسیا هم شرایط مشابهی با اروپا و آمریکا تجربه کردند. سرمایه‌گذاران در آسیا نیز بسیار محتاط بودند و سعی در فروش سهام خود داشتند. در استرالیا شاخص ASX با افت ۱.۷۵ درصدی مواجه شد. در چین شاخص شانگهای با افت بیشتری نسبت به رقبای خود مواجه شد به نحوی که هفته را با افت ۵.۰۶ درصدی به اتمام رساند. در ژاپن هم شاخص Nikkei به میزان ۳.۵ درصد افت کرد و شاخص SENSEX هندوستان نیز با افت ۳.۵۲ درصدی هفته را به پایان رساند. همانند اروپا و آمریکا، احتمال تغییر سیاست‌های پولی انبساطی بانک‌های مرکزی تحت تاثیر تورم فزاینده و رشد بازده اوراق خزانه در آمریکا مهمترین علل افت سهام در آسیا بود.

دلار آمریکا

شاخص دلار آمریکا در هفته‌ای که سپری شد با رشد ۰.۸۶ درصدی مواجه شد. این رشد علی‌رغم احتمال بالای تصویب بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن برای تزریق به اقتصاد آمریکا رخ داده که در حالت عادی کمی دور از انتظار تلقی می‌شود اما دلیل این امر، رشد نرخ بازده اوراق خزانه در آمریکا بوده که باعث افزایش تقاضا برای دلار و متعاقبا رشد شاخص دلار شد. همچنین چندین گزارش مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر شد که آن‌ها هم در رشد شاخص دلار بی تاثیر نبودند. به عنوان مثال شاخص دانشگاه میشیگان که بیانگر احساسات مصرف‌کنندگان آمریکایی نسبت به اقتصاد این کشور است بهتر از انتظارات بازار از آب درآمد. اهمیت این شاخص در این است که اگر با رشد مواجه شود، یعنی سطح مصرف مردم آمریکا با رشد مواجه خواهد شد که خبر بسیار خوبی برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود چرا که مهمترین محرک رشد اقتصادی آمریکا سطح مصارف شهروندان آمریکایی است. بسته ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن نیز در روز شنبه یک قدم به تصویب نزدیک شد و در مجلس نمایندگان آمریکا به تایید رسید. حالا به سنا خواهد رفت که انتظار می‌رود آن‌جا با موانعی روبرو شود ولی این موانع احتمالا نخواهند توانست تصویب آن را خیلی به تاخیر بیاندازند. لذا انتظار می‌رود که شاخص دلار در میان مدت نتواند در سطح فعلی باقی بماند.

نفت‌خام

نفت خام برنت علی‌رغم افت ۲.۵ درصدی در روز جمعه، در کل هفته با رشد ۲.۷۶ درصدی مواجه شد. این کامودیتی در مجموع روزهای خوبی را در فوریه سپری کرد که دلیل آن کاهش سطح عرضه توسط تولید کنندگان عمده در جهان از جمله عربستان، روسیه و عراق و البته سرمای هوا در تگزاس بود. اما روز جمعه کاملا متفاوت بود به طوریکه رشد شاخص دلار و همچنین احتمال بالای افزایش عرضه توسط تولید کنندگان عمده باعث اصلاح قیمت نفت خام شد. در روز چهارم مارس در هفته آتی اعضای اوپک به رهبری عربستان و اوپک پلاس به رهبری روسیه برای تنظیم سطح تولیدات با یکدیگر جلسه خواهند داشت که انتظار بازار این است که خروجی این جلسه، تصویب افزایش تولیدات باشد. در این صورت نفت خام با اصلاح بیشتری مواجه خواهد شد. در میان مدت اما نفت خام محرک‌های مثبت مهمی دارد از جمله بسته بزرگ ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بایدن و همچنین گسترش واکسیناسیون کورونا که هر دو عامل تقاضا برای سوخت را تقویت خواهند کرد.

طلا

طلا با افت ۲.۸۷ درصدی هفته را به پایان رساند که عمده‌ترین دلیل افت طلا، رشد بازده اوراق خزانه و متعاقبا شاخص دلار بود. طلا با کاهش به ۱۷۸۰$ در هر انس در کمترین قیمت ۸ ماهه خود قرار دارد و از اول فوریه تا کنون به میزان ۶ درصد کاهش قیمت داشته است.

تحلیل‌گر: مهرداد کریم‌خانی

کد خبر 1583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =