۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
پاسخ به شایعات گرانی آرد

با رد شایعات اخیر مبنی بر رابطه میان افزایش قیمت آرد و عرضه آن در بورس کالا، سخنگوی بورس کالا تاکید کرده از سال ۹۷ تاکنون آرد در بورس کالا عرضه نشده است. بورس کالا همچنین اعلام کرده، همزمان با آغاز معاملات خودرو در بورس کالا، تمام افراد با کد سجامی می‌توانند بدون اخذ کد جدید فقط یک معامله انجام دهند.

به گزارش بیدار بورس، محمد حسنی سعدی، سخنگوی بورس کالای ایران در پاسخ به به این شایعه که عرضه این محصول در بورس کالا دلیل افزایش قیمت آرد است، به خبرگزاری فارس گفت: آخرین عرضه آرد در بورس کالای ایران به مرداد ماه سال ۹۷ برمی گردد و از آن زمان تاکنون عرضه ای در بورس کالا انجام نشده است. عرضه های داخلی و صادراتی آرد در بورس کالا به سال های ۹۵ تا ۹۷ باز می گردد و پس از آن عرضه ای در بورس رقم نخورده است.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با اشاره به نوسان‌های اخیر در قیمت گندم و آرد صنعتی و تأثیر آن بر قیمت برخی اقلام اساسی گفته بود: اتفاقی که در رابطه با قیمت گندم و آرد افتاده این است که دولت از اواسط فروردین ماه امسال تصمیم گرفته که آرد صنعتی مصرف داخل را در بورس کالا عرضه کند و لذا عرضه آرد صنعتی مصرف داخل در بورس کالا از اواسط فروردین‌ماه را می توان علت گرانی اخیر در بازار این محصول خواند.

بورسی‌ها میتوانند برای خرید خودرو اقدام کنند

سخنگوی بورس کالا همچنین درباره وضعیت عرضه خودروی شاهین در بورس کالا به باشگاه خبرنگاران گفت: از زمانی که بورس کالا برای عرضه خودروها اعلام آمادگی کرده، دو شرکت تمایل به عرضه تولیدات خود در بورس کالا کردند، یکی سایپا که خودروی شاهین خود را در کمیته بورس کالا پذیرش کرد و در این کمیته مورد تایید قرار گرفت. همچنین مقرر شد، از ۲۰ هزار خودرویی که قرار است این شرکت امسال تولید کند، ۱۶ هزار خودرو در بورس کالا عرضه شود. هم اکنون کارهایی اداری آن انجام شده، اما تاریخی برای عرضه نهایی این خودرو اعلام نکردیم و در حال سپری کردن مراحل نهایی است.

خودروی دیگر، خودروی کارا از سوی گروه بهمن است. این خودرو نیز در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده ۱۵ هزار خودرو تولید کند که از این میان، ۷هزار و ۵۰۰ خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود.

حسنی سعدی درباره اینکه در صورتی که خودروسازی سایپا از عرضه خودرو در بورس کالا امتناع کند، مشمول جریمه می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: میان بورس کالا و شرکت‌های خودرویی، فقط توافقی در راستای عرضه تولیدات خودرویی در بورس کالا صورت گرفته و عرضه کننده می‌تواند در صورت عدم تمایل برای عرضه خودرو در بورس کالا، امتناع کند.

وی همچنین درباره محدودیت ثبت سفارش برای کدهای معاملاتی هم اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و مجوزهای اخذ شده از سازمان بورس و اوراق بهادار، به محض آغاز معاملات، تمام افراد با کد سجامی که سهام خرید و فروش می‌کنند می‌توانند بدون اخذ کد جدیدی معاملات خودرویی نیز انجام دهند، اما هر کد فقط می‌تواند یک معامله انجام دهد.

سخنگوی بورس کالا درباره حاشیه سود خرید خودرو در بورس کالا نسبت به بازار هم تاکید کرد: در بورس کالا مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت حاکم است و هیچگونه اعمال نظر و قدرتی پذیرفته نیست و براساس میزان عرضه و تقاضا کالا یک قیمت منصفانه کشف می‌شود.

کد خبر 16415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =