۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
بیت کوین به ۱۷ هزار دلار میرسد؟

اوایل ۲۰۲۲ نگاه‌ها به روند بیت‌کوین تاحدی مثبت بود و آینده فراگیری برای این ارز دیجیتال در ذهن داشتند، تاجاییکه کشورها به فکر رسمیت دادن به بیتکوین افتادند.

*ورق برگشت ...

به گزارش بیداربورس کارول الکساندر، استاد امور مالی در دانشگاه ساسکس در این خصوص گفت: انتظار دارم بیت کوین در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار دلار برسد. اما ناگهان ورق برگشت و بیت‌کوین در ابتدا در کانال ۶۳ هزار واحد درجا زد و سپس از قله صعودی پاپس کشید، اگرچه در این ماه‌ها تلاش‌هایی برای استارت صعود زده شده اما ناموفق بوده و امروز در حوالی ۳۴ هزار واحد قرار دارد و کارشناسان اعتقاد دارند که اگر روند نزولی ادامه داشته باشد حمایت بعدی ۲۷ هزار واحد و نقطه بعدی ۱۷ هزار واحد است. 

*سقوط قبلی ۲ سال طول کشید...

در سال ۲۰۱۳ درست زمان کوتاهی پس از اینکه برای اولین بار ارزش بیت کوین به ۱۰۰۰ دلار رسید، قیمت آن به سرعت کاهش پیدا کرد. با سقوط قیمت این ارز دیجیتال به حدود ۳۰۰ دلار، افراد بسیاری متحمل ضررهای آنچنانی شدند. بعد از این اتفاق بیشتر از دو سال طول کشید تا قیمت بیت کوین دوباره به ۱۰۰۰ دلار برسد.

*دلیل ریزش چیست؟

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا:

تصمیمات بانک مرکزی آمریکا برای افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره بانکی است که بزرگترین میزان افزایش یک‌باره این نرخ در ۲۲ سال اخیر محسوب می‌شود. پس از اعلام این خبر، بیت کوین ابتدا توانست روند ثابت خود را حفظ کند، اما سپس به‌طور ناگهانی حدود ۸ درصد سقوط کرد و کل بازار ارزهای دیجیتال را به دنبال خود پایین کشید.

تازه‌واردها فرار میکنند

نمودار کریپتوکوانت که کالین وو خبرنگار چینی حوزه ارز دیجیتال آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که در روزهای ۵ و ۶ مه (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت حدود ۱۱٬۷۶۰ واحد بیت کوین را به چند صرافی مختلف منتقل کرده‌اند. وو با اشاره به نمودار زیر گفته که مدت‌زمان نگهداری از این بیت کوین‌های منتقل‌شده، کمتر از سه ماه بوده که نشان می‌دهد این اقدام مربوط به سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت است که اختیار بازار را به دست گرفته‌اند.

کاهش شدید حجم معاملات

باتوجه به شاخص درون‌زنجیره‌ای «حجم معاملات روزانه» که مجموع تراکنش‌های بیت کوین را اندازه‌گیری می‌کند، آغاز سال ۲۰۲۲ با کاهش شدید حجم معاملات آنی (Spot) بیت کوین همراه بوده است؛ به‌طوری که میانگین ۷ روزه این شاخص به کمترین مقدار خود در بیش از ۵ ماه گذشته رسیده است. افت این شاخص نشان دهنده کاهش فعالیت‌های معاملاتی در شبکه بیت‌کوین است و کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به جابه‌جایی است

*منتظر سقوط بیشتر باشیم؟

تحلیلگران اعتقاد دارند بیت‌کوین به زودی دچار حرکات قیمتی شدیدی میشود، اما درباره جهت این حرکت هیچ توافق نظری وجود ندارد. برخی اندیکیتورها از سقوط شدیدتر بیتکوین خبر می‌دهند و تعدادی برعکس. سایت کوین دسک اخیرا در تحلیل تکنیکال خود از بیت کوین نوشته که احتمالا قیمت به سمت ۳۰ هزار دلار می رود. این سایت تاکید میکند درصورت بسته شدن کندل هفتگی بیت کوین زیر میانگین متحرک ۱۰۰ هفته ای، ممکن است قیمت به سمت ۱۷۸۲۳ دلار برود که این اتفاق، سقوط ۸۰ درصدی قیمت از سقف تاریخی را به همراه خواهد داشت.

*سقوط تا ۲۷ هزار دلار

کیتی استاکتون (Katie Stockton)، از مدیران موسسه مالی فرلید استرتجیز (Fairlead Strategies):  نمودار بیت کوین این هفته منتظر یک تاییدیه ریزشی است که اگر تایید شود، احتمال سقوط تا حمایت مهم بعدی که ۲۷,۲۰۰ دلار است، وجود دارد.

*کمی هم امیدوار باشیم...

در حال حاضر بازار آپشن معامله‌گران تا ۶۰% احتمال می‌دهند بیتکوین در ماه مه بالای ۳۶,۰۰۰ دلار معامله شود. در بازار فیوچرز نرخ پایه میانگین روزانه یا همان تفاوت قیمت اسپات و فیوچرز به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسید. به طور معمول بیشتر شدن نرخ پایه موجب ایجاد حس صعود

*تحلیل تکنیکال (تایم فریم تحلیل روزانه )

۳ سناریو برای رفتار بیتکوین:

  1. حفظ محدوده ۳۷ هزار دلاری و رفتار ساید بازار در این محدوده تا پرشدن ظرف زمانی برای صعود ( که این سناریو از بین رفت.)
  2. واکنش در محدوده ۳۴ هزار دلاری و رفتار ساید در این محدوده تا پر شدن ظرف زمان(۱۸MAY -۱۵JUN) (در حال حاضر در این سناریو هستیم)
  3. رسیدن قیمت به محدوده ۲۹ هزار دلاری که محدوده  مورد اشاره مهم  و تاثیر گذار خواهد بود (هم با روش های ارزش‌گذاری و هم با محدوده هزینه استخراج بیت کوین نزدیکی پیدا خواهد کرد ) که در صورت وقوع این سناریو واکنش سریع و بازگشت خوبی اتفاق می‌افتد

نکته : در کل برای شکل گیری روند صعودی پرقدرت نیاز به شکست و تثبیت بالای ۴۵ هزار (سایه روند )بعلاوه ورود در محدوده طلایی وجود دارد.

کد خبر 16593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =