گزارشات پالایشی‌ها و رشد غیرطبیعی بورس در روز گذشته

نوید قدوسی گزارشات مخالف انتظار شرکت‌های پالایشی و روند غیرطبیعی بازار در روز گذشته را دو عامل مهم بر روند نزولی بازار امروز دانست و بیان کرد: خبر امروز مبنی بر قطعی شدن پیش‌نویس برجام برای بازار تکراری شده و تا قطعی شدن مذاکرات بازار به این اخبار عکس‌العملی نشان نخواهد داد.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بیداربورس به بررسی روند معاملات امروز (چهارشنبه) پرداخت و گفت: فشار فروش در معاملات امروز(چهارشنبه) کاملا قابل پیشبینی بود؛ روز گذشته حمایت خریداران از صنایع بزرگ موجب رشد شاخص شد تا روند طبیعی بازار از بین برود، بنابراین روند نزولی امروز امری طبیعی بود.

رشد مصنوعی بازار در روزگذشته

وی ادامه داد: روز گذشته شاخص کل با رشد ۱.۴ درصدی روبرو بود درحالیکه شاخص هموزن روند کاهشی داشت که این امر نشانگر این است که بازار بطور کل منفی بوده و تنها چند تقاضا در نمادهای بزرگ موجب رشد بازار شده است.

تلاش برای رساندن شاخص به یک میلیون و۶۰۰ هزار واحد

قدوسی رشد معاملات ۲۲ هزار واحدی روز گذشته را غیرطبیعی خواند و تصریح کرد: برای رساندن شاخص به مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی تلاش های بسیاری انجام شد. درواقع نمادهای که در روز گذشته مورد حمایت خریداران قرار گرفتند، با قیمت‌های کمتری به کار خود پایان دادند که این امر نشان دهنده فردای سخت برای بورس بود.

خریداران دست نگه‌داشته اند

این کارشناس بازار سرمایه پتانسیل‌های موجود برای فروش در بازار را افت قیمت‌های جهانی، ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی،   بحث مقاومت تکنیکال بازار و تکرار شدن مقاومت ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی دانست و ادامه داد: تمایل بسیاری از خریداران، ورود به بازار بعد از گذشتن شاخص از مقاومت در این محدوده است.

کدام صنایع پتانسیل رشد دارند؟

قدوسی ادامه داد: در این روزها فضای مزاکرات برجامی کمی پیچیده شده که این امر موجب رشد قیمتی در گروه های بانکی و خودرویی میشود، از سوی دیگر با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنایع مرتبط بخصوص غذایی بازدهی خوبی خواهند داشت.

زیر سهم‌ها خالی نیست
قدوسی با بیان اینکه عرضه و تقاضا را در بازار یکسان است، ادامه داد: بازار در این روزها از ارزش معاملات بالای برخوردار است و تقاضا در بازار با رشد همراه خواهد بود که به اصطلاح گفته میشود "زیر سهم ها خالی نیست".
وی ادامه داد: برای عبور بازار از این محدوده احتیاج به پتانسیل بالایی نیاز است، البته چشم‌اندازی برای بازار نزولی نداریم، از این رو بازار در همین محدوده درجا میزند تا محرک لازم برای عبور از این محدوده را به دست بیاورد.
بی‌واکنشی بازار به اخبار تکراری برجامی
قدوسی در پاسخ به این سوال که محرک بازار چه چیز میتواند باشد، بیان کرد:  افزایش قیمت‌های جهانی، حرکت جدید قیمت دلار و گزارشات قابل قبول شرکت‌ها میتواند همان عامل مهم باشد از این رو میتوان گفت بازار سرمایه گوش به زنگ اخبار جدید است، خبر امروز مبنی بر قطعی شدن پیش نویس برجام برای بازار تکراری شده و تا قطعی شدن مذاکرات بازار به این اخبار عکس‌العملی نشان نخواهد داد.

کد خبر 16992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =