روزهای شیرین سهامداران کگل ادامه دارد؟

بررسی صورت های مالی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال ۱۴۰۰، نشان می دهد که کگل در این مدت شاهد افزایش ۵۷ درصدی درآمد عملیاتی خود بوده و سود خالص شرکت نیز به ۲۰ هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان رسید.

به گزارش بیدار بورس، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، از شرکت‌های باسابقه‌ فعال در بخش معادن ایران است و با ارزش بازاری ۲۷۲هزار میلیارد تومانی، پنجمین شرکت بزرگ بورس تهران محسوب می‌شود. «کگل» به تازگی با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ خود را منتشر کرده که در این گزارش به بررسی این اطلاعات می‌پردازیم.

افزایش ۵۷درصدی درآمد عملیاتی کگل

مجموع تولید محصولات کگل در سال ۱۴۰۰، به حدود ۲۷میلیون و ۸۰۰هزار تن رسید. بیش از نیمی از این حجم، معادل ۱۵میلیون و ۴۹۰هزار تن از تولید، مربوط به کنسانتره سنگ آهن بود. همچنین کگل در این مدت، ۱۲میلیون و ۱۷۰هزار تن گندله و حدود ۱۳۵هزار تن گندله ریزدانه تولید کرد.

از سوی دیگر، کگل سال گذشته ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تن از محصولات خود را به فروش رساند. در بین محصولات تولیدی در کگل، گندله با فروش ۱۰میلیون و ۳۱۰هزار تنی، پرفروش ترین محصول این شرکت بود. به علاوه، کگل در این سال دو میلیون و ۷۲۵هزار تن کنسانتره سنگ آهن به فروش رساند و فروش محصول گندله ریزدانه این شرکت به ۱۱۲هزار تن رسید.

کگل در سال ۱۴۰۰، درآمدی ۵۰هزار و ۷۷۰میلیارد تومانی از فروش محصولاتش کسب کرد که مقایسه این رقم با مبلغ فروش این شرکت در سال ۹۹، افزایش ۵۷درصدی آن را نشان می‌دهد. بیشترین فروش شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مربوط به محصول گندله این شرکت است که درآمدی ۳۹هزار و ۱۴۰میلیارد تومانی را برای کگل رقم زد. به علاوه، کگل در این مدت سه هزار و ۹۰۰میلیارد تومان سود سرمایه‌گذاری کسب کرد.

با کسر مبلغ بهای تمام شده ۲۷هزار و ۳۱۰میلیارد تومانی کگل از مجموع درآمد سال ۱۴۰۰ این شرکت، سود ناخالص ۲۳میلیارد و ۴۶۰میلیارد تومانی این شرکت حاصل می‌شود که نسبت به سال ۹۹ جهشی ۵۱درصدی را ثبت کرده است.

گراف زیر، عملکرد کگل در زمینه تولید و فروش محصولات در پنج سال گذشته را نشان می‌دهد.

1

ثبت سود خالص ۲۰هزار و ۶۴۵میلیارد تومانی

بررسی صورت سود و زیان کگل نشان می‌دهد که این شرکت در سال گذشته موفق به ثبت سود عملیاتی ۲۲هزار و ۱۸۰میلیارد تومانی شده است. به همین ترتیب، سود خالص کگل نیز به مبلغ ۲۰هزار و ۶۴۵میلیارد تومان رسید که ۴۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در نتیجه سود هر سهم کگل نیز افزایش یافت و عدد ۲۰۶تومان را ثبت کرد.

در گراف زیر عملکرد سود و زیان کگل از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ نمایش داده شده است.

2

پیشتازی «کگل» در بازار سهام

کگل، علاوه بر عملکرد خوب در زمینه سود سازی، از نظر بازدهی نیز سال ۱۴۰۰ را به خوبی پشت سر گذاشت. در حالی سهام کگل در این سال رشد حدود ۷۷درصدی را ثبت کرد که هم ‌گروهی آن در گروه استخراج کانه‌های فلزی، حدود ۴۸ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. از سوی دیگر، شاخص کل بورس نیز در این مدت حدود ۸.۵درصد رشد کرد.

نمودار زیر، بازده قیمتی کگل را به دو شاخصی که پیش‌تر ذکر شد مقایسه می‌کند.

3

کد خبر 17265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =