پیش نویس جدید اصلاح قانون بورس و بی اعتنایی به نظرات

مدیر حقوقی کانون کارگزاران بورس از تصمیم عجیب کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس در تدوین پیش‌نویس قانون جدید بازار اوراق بهادار و بی اعتنایی به نظرات حرفه ایی خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، ارشیا حیدریان از بی توجهی کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس به جلسات متعدد فعالان بازار سرمایه در تدوین پیش‌نویس قانون جدید بازار اوراق بهادار خبر داد و اعلام کرد: با عنایت به تغییرات پیاپی شرایط بازار سرمایه در سال های اخیر  و جذب  خیل عظیمی از سرمایه گذاران به این بازار، اصلاح  قانون بازار مصوب ۱۳۸۴ ضروری بود.

بر همین اساس اصلاح قانون بازار در مجلس کلید خورد و ۵ آذر سال قبل پیش نویسی حاوی ۱۶ ماده  از سوی کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس جهت دربافت نظر فعالان منتشر شد.

از آنجا که قانون بازار، قانون مادر در حوزه بازار سرمایه بوده و نحوه تصویب آن در سرنوشت بازار سرمایه و اقتصاد تاثیر چشمگیری دارد، کانون کارگزاران بلافاصله پس از انتشار، اقدام به نظر سنجی کتبی از فعالین کرد و پس از آن کمیته ای مشتمل بر ۳۲ نفر از مدیران عامل اعضای کانون، حقوق دانان و وکلای باتجربه و فعالان بازار سرمایه و روسای اسبق سازمان بورس تشکیل شد.  

این کمیته تا ۳ خرداد سال جاری اقدام به برگزاری ۱۵ جلسه و بررسی دقیق و موشکافانه ۱۶ ماده واصله از سوی کمسیون اقتصادی مجلس کرد که نتیجه آن در قالب نامه ای به کمسیون اقتصادی مجلس ارسال شد که ماحصل ۲۱ جلسه بوده و پس از ارسال نظرات در خصوص ۱۶ ماده، جلسات کانون کارگزان جهت تدوین مواد جدید به صورت منظم ادامه داشت.

با عنایت به میزان اهتمام کانون کارگزاران جهت بررسی پیش نویس و مشارکت حجم گسترده ای از فعالین و متخصصین حوزه و از آنجا که کانون کارگزاران تقریبا تنها مرجعی بود که با جزییات و دقت فراوان مواد را تک به تک بررسی و نظرات فعالین و متخصصین را اخذ کرده، انتظار می رفت مجلس به پیشنهادات کانون کارگزاران توجه بیشتری کند ولی متاسفانه در اقدامی غیر قابل انتظار در سه روز پیش ( ۲۸ خرداد)، پیش نویس جدیدی که تفاوت های بسیار زیادی با پیش نویس قبلی داشت از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد.

در این پیش نویس رد پایی از پیشنهادات کانون کارگزاران که ماحصل ۲۱ جلسه فشرده با صاحب نظران و متخصصین حوزه بازار سرمایه بود دیده نمی شود و مجلس از هیچ یک از نظرات متخصصین که مستند و با ادله از سوی کانون کارگزاران ارایه شده بود توجه نکرده است.

کد خبر 18264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =