رشد ۶۱ درصدی معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای امسال

بیش از ۱۰میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۱۱ هزار و ۸۰۲میلیارد ریال در سه ماه گذشته در فرابورس دادو ستد شد که نشان از افزایش ۶۱درصدی حجم و رشد ۲۳۹درصدی ارزش معاملات این اوراق در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

به گزارش بیداربورس، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در دو ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۵۸روز معاملاتی تعداد ۲۳۸میلیارد و ۹۷۲میلیون ورقه بهادار در ۲۰میلیون و ۱۳۲هزار نوبت به ارزش ۲۲۴۸۲هزار و ۷۵۴میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افزایش ۲۶۱درصدی حجم، رشد ۳۹درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۳۵درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس در سه ماه گذشت تغییر مالکیت ۶۲میلیارد و ۱۸۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۹۶هزار و ۴۷۳میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۴۰میلیارد و ۳۱۸میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۸۳هزار و ۹۳۳میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۲۳۱درصدی حجم و رشد ۲۶۱درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۱۲۹درصدی حجم و رشد ۴۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ است.

این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۲۳ میلیارد و ۱۵۲میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۰۹۹۹هزار و ۲۸۹میلیارد ریال معامله شده است که از رشد ۳۷۲درصدی حجم و ۳۶۳درصدی ارزش معاملات این بازار در سه ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.

­­افزون بر این، بالغ بر ۱۲میلیارد و ۱۸۷میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۲۱۱هزار و ۳۱۲میلیارد ریال و ۶میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۳۴۷۸میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۱۸۱درصدی حجم و ۱۰۷درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افزایش ۶۱درصدی حجم و رشد ۲۳۹درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مدت مشابه پارسال دارد.

این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات امسال را از ارتفاع ۱۸هزار و ۵۵۴واحد آغاز کرده است با ثبت افزایش ۱۳.۴ درصدی، در پایان این ماه به ارتفاع ۲۰هزار و ۸۳۳واحد رسید.

ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای امسال ۱۷۴۷۰هزار و ۱۹۵میلیارد ریال بود در پایان اردیبهشت با ثبت رشد ۱۱درصدی در سه ماه گذشته به عدد ۱۹۲۷۲هزار و ۹۹۱میلیارد ریال رسید.

کد خبر 18474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =