رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

در این گزارش به روند سرمایه گذاری واقعی در بازه زمانی ۱۳۹۰ الی ۱۴۰۰ و نقش آن در رشد اقتصادی کشور پرداخته شده و همچنین اجزای سرمایه گذاری کل در حوزه های سرمایه گذاری ماشین آلات و سرمایه‌گذاری در ساختمان طی سال‌های مزبور نیز بررسی و تحلیل شده است.

*سرمایه‌گذاری واقعی

به گزارش بیداربورس طی بازه زمانی منتهی به سال ۱۴۰۰ ،روند عمومی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵، نزولی بوده و میانگین نرخ رسد سالانه سرمایه‌گذاری طی این بازه زمانی منفی ۶.۹ درصد است.

کمترین رقم سرمایه‌گذاری کشور به قیمت‌های ثابت، مربوط به سال ۱۳۹۸ و برابر با ۲۴۹ هزار میلیارد تومان است که کمتر از نصف رقن سال ۱۳۹۰ است. 

در سال ۱۴۰۰، سرمایه‌گذایر واقعی کشور فقط ۳۴ میلیارد تومان افزایش یافت به نحوی که رشد در این سال نسبت به سال ۱۳۹۹، نزدیک به صفر درصد بود. 

با فرض رشد سالانه ۵ درثدی سرمایه‌گذاری از سال ۱۴۰۱ به بعد، در سال ۱۴۱۵ یعنی بعد از گذشت ۱۴ سال، سرمایه‌گذاری واقعی کشور به رقم سال ۱۳۹۰ خواهد رسید و با فرض رشد سالانه ۱۰ درصدی، این اتفاق در سال ۱۴۰۸ رخ خواهد داد که خوشبینانه به نظر می‌رسد. 

رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

*سرمایه‌گذاری/استهلاک

برای سومین سال متوالی و بر اساس داده‌های به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵ بانک مرکزی، در سال ۱۴۰۰، تقریبا استهلاک سرمایه با رقم سرمایه‌گذاری جدید در این سال برابر شده است. این اتفاق بدین معنی است که کاسته شدن از سرعت رشد سرمایه‌گذاری و میل کردن رشد مزبور به سمت صفر، موجب شده تا استهلاک سرمایه‌گذاری‌های قبلی با سرمایه‌گذاری‌های جدید برابری کند و شکاف بین این دو رقم به حداقل برسد. استمرار عدم رشد و یا اقت سرمایه‌گذاری می‌تواند نگرانی بیشی گرفتن استهلاک از سرمایه‌گذاری جدید را تشدید کند. 

رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

*سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات و ساختمان

روند عمومی سرمایه‌گذاری واقعی در حوزه ماشین‌آلات و ساختمان طی سال ۱۳۹۰ الی ۱۴۰۰ کاهشی بوده، به‌نحوی که سرمایه‌گذاری در ساختمان از حدود ۲۵۶ هزار میلیاردتومان به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵ در سال ۱۳۹۰ به ۱۵۰ هزار میلیاردتومان در سال ۱۴۰۰ و سرمایه‌گذاری ماشین‌آلات نیز ار حدود ۲۶۰ هزارمیلیاردتومان در سال ۱۳۹۰ به ۱۰۰ هزار میلیاردتومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است. 

شدت تضعیف سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین آلات طی بازه مورد بررسی بیش از تضعیف سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان است. 

کمترین ارقام سرمایه‌گذاری واقعی در حوزه ماشین آلات و ساختمان مربوط به سال ۱۳۹۸ است که با وجود افزایش ارقام مزبور در سال ۱۳۹۹، همچنان فاصله قابل توجهی بین این ارقام با سطوح سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۰ وجود دارد. 

رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

*رشد سرمایه‌گذاری 

طی دوره ده ساله ۱۳۹۱ الی ۱۴۰۰، فقط در سه سال ۱۳۹۳، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ رشد کل سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران، مثبت و به ترتیب برابر با ۷.۱ درصد، ۳.۲درصد و ۰.۰۱ درصد بوده است. درهمین بازه زمانی، طی نیمی از دوره رشد سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات، مثبت و فقط طی دو سال رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان مثبت است. 

میانگین نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات طی این بازه زمانی، منفی ۹.۱ درصد و در حوزه ساختمان نیز منفی ۵.۲ درصد است. 

طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به‌ویژه در سال گذشته، رشد سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات به دلیل افزایش تولید کالاهای سرمایه‌ای در این حوزه و همچنین افزایش واردتا این گروه کالایی، رشد مثبت و بالای ۱۲.۵ درصدی داشت ولی رشد سرمایه‌گذاری در ساختمان در سال ۱۴۰۰، منفی ۷.۱ درصد بود. 

رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

*مشارکت سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی 

در اغلب اقتصادهای در حال توسعه یکی از عوامل و محرک‌های مهم رش اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری است. این در حالی است که در اقتصاد ایران طی سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۴۰۰ برآیند کلی رشد سرمایه‌گذاری، منفی بوده و در نتیجه نه تنها تاثیر مثبتی در رشد نداشته، بلکه خود به عاملی کاهنده در رشد تبدیل شده است. 

فقط طی دو سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۹ سرمایه‌گذاری به دلیل رشد توام سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و ساختمان، نقش محرکی در رشد اقتصادی کشور داشته و و در سایر سال‌های بازه مورد بررسی، مشارکت آن در رشد منفی بوده است. 

در سال ۱۴۰۰ تاثیر مثبت ۰.۸ واحد درصدی رشد سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات در رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد با تاثیر منفی ۰.۸ واحد درصدی سرمایه‌گذاری در ساختمان، خنثی شده و در نهایت نقش سرمایه‌گذاری در رشد کل اقتصاد معادل صفر واحد درصد بوده است. 

رشد سرمایه‌گذاری در ایران متوقف شده است؟

منبع: بیدار بورس
کد خبر 19248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =