۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
نشانه‌های کارکرد دامنه نوسان نامتقارن

هفته گذشته بورس اوراق بهادار پس از مدت‌ها چند روز مثبت را شاهد بود، هر چند این روزهای مثبت هنوز برای ارزیابی از تغییر بازار ناکافی است، اما برخی از نشانه‌های مثبت و پدیده‌های قابل توجه در آن مشاهده می‌شود.

به گزارش بیدار بورس، در هفته گذشته بازار شاهد نمایش تاثیر دامنه نامتقارن بود. از روز ۲۵بهمن ماه و شروع طرح دامنه نامتقارن بازار ۲۰روز کاری را تا روز چهارشنبه تجربه کرده بود که در این ۲۰ روز ۶روز (که سه روز آن در هفته گذشته بود) بازار مثبت و ۱۴روز بازار در شرایط منفی قرار داشت. نکته جالب اینکه در این مدت تنها شاخص در انتهای هفته نسبت به شروع دوره دامنه نامتقارن ۷هزار و ۵۳۸واحد منفی بوده است.

به عبارت ساده تر سه روز مثبت در هفته گذشته عملا بخش عمده دوره افت ۱۴روزه بازار را توانست جبران کند. حتی اگر دو روز ابتدای دوره اجرای دامنه نامتقارن را از محاسبات آماری حذف کنیم ۳روز رشد بازار ۴۶درصد ماکزیمم افت شاخص را جبران کرده است.

این امر نشان می دهد که دامنه نامتقارن در کاهش ریسک بازار و به وجود آوردن فرصت رشد جبرانی بازار موفق بوده و نباید تا حصول شرایط متعادل در بازار رها شود. به نظر می رسد با توجه به نزدیکی پایان سال و کاهش عوامل کاهنده نقدینگی در بازار-از جمله فروش اوراق دولتی- دامنه نوسان نامتقارن بتواند نقش موثری در فروردین ماه در کاهش افت بازار و جبران سریع آن داشته باشد.
نکته بعدی اینکه، هر چند نقدینگی در بازار از سمت حقیقی در حال خروج است، اما رصد خروج نقدینگی به سمت صندوق های درآمد ثابت و تغییر مقررات این صندوق ها باعث شده است تا بازار بتواند در سطوح ارزان کنونی به سمت تعادل حرکت کند. در واقع با تغییر قانون صندوق ها مسیر خروج به صورت یک لوپ بازگشت به بازار تغییر کرد. تجربه چنین اقدامی در مورد اوراق دولتی نیز می تواند مفید باشد الزام عرضه اوراق دولتی به برخورداری از بازارگردان می تواند بخش عمده جریان خروج نقدینگی از سوی حقیقی ها را به بازار بازگرداند.

هر چند بازار در طی مسیر تعادل قطعا با وجود معامله گران کوتاه مدت و نوسان گیری به چالش کشیده می شود، اما انتظار می رود با نزدیکی پایان سال و اتمام فروش اوراق بازار بتواند قدری از نظر نقدینگی بهتر شود. در همین حال با شروع بهار ۱۴۰۰و برگزاری مجامع بازار با ورود نقدینگی از سوی سود نقدی نیز مواجه خواهد شد.

در ادامه باید گفت که رویکرد عمل گرایانه رئیس جدید سازمان در تصویب فوری قوانین و مقررات لازم برای بازار سرمایه و تلاش برای افزایش همراهی‌ها در چارچوب انتصاب‌های اخیر موجب شده است تا امیدواریها برای بهبود وضع بازار بیشتر شود. در این بین البته انباشت نقدینگی در اقتصاد کشور و امکان بروز تورم شدید در آینده نزدیک و همچنین کاهش برداشت های افراطی از حصول توافقی فوری در مسایل سیاسی در یک سو و ابهامات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده موجب شده است. همچنان پیش بینی روند آتی بازار سرمایه در کوتاه مدت بسیار سخت و دشوار باشد، اما به نظر می رسد می توان به حصول یک پایداری و تعادل میان مدت در بازار و حفظ سطوح کنونی شاخص امیدوار بود.

همایون دارابی

 مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش

منبع: سنا
کد خبر 1974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =