وعده قرارداد ۷ میلیارد دلاری پترو پالایشی‌ها برای سرمایه‌گذاری‌ کلان

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت از امضای قرارداد ۷ میلیارد دلاری پترو پالایشی‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، مسعود میرکاظمی در پنجمین سال فعالیت مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگر با طرح این پرسش که چرا با وجود سرمایه‌ گذاری‌های کلان و سنگین وزه‌های مختلف، بهره‌وری منفی و رشد اقتصادی نزدیک به صفر است؟ گفت: گاهی اوقات ۱۰ برابر نیاز در برخی بخش‌ها سرمایه‌گذاری شده در حالی که قدرت رقابت وجود نداشت. در دوران کرونا بسیاری از شرکت ها تعطیل شدند اما کالا در بازار کم نشد.

وی افزود: با وجود اینکه ایران از جمله کشورهای دارای تعرفه بالای واردات بوده اما نیروی کار ارزان دارد و انواع یارانه‌های پنهان انرژی داده می‌شود ولی باز هم قیمت تمام‌شده‌ با محصولات خارجی قابل‌ رقابت نیست. بنابراین باید به سراغ حل مشکلات ریشه‌ای رفت. در ۸ سال گذشته، نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی ۴.۶ درصد بود و حتی به‌ اندازه استهلاک هم سرمایه‌گذاری نشد. این یعنی تحریم‌ها اگرچه در اقتصاد مؤثر است اما مشکل اصلی در جهت‌گیری‌ها و رویکردها بود که اقتصاد را به این نقطه رساند.

میرکاظمی ادامه داد: اگر در ۶ سال پیاپی رشد اقتصادی ۸ درصدی تجربه شود، حجم اقتصاد پس از این مدت به سال ۹۰ می‌رسد. لازم است در تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه‌های سالانه، پیشرفت را بر مبنای سیاست‌های کلان ابلاغی رهبری بصورت همه‌جانبه و عدالت‌محور برای کل استان‌ها طراحی و اجرا کرد. دولت برای سرمایه‌گذاری‌های کلان هم برنامه‌ریزی مناسب کرده و بزودی قرارداد ۷ میلیارد دلاری پترو پالایشی ها امضا خواهد شد.

کد خبر 19780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =