اطلاعات ارائه شده در برخی از محافل در خصوص نصاب صندوق‌های با درآمد ثابت کامل نیست/با متخلفین برخورد می‌کنیم 

رضانوحی، مدیرنظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به شایعه عدم رعایت حد نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های در اوراق‌بهادار با درآمد ثابت پاسخ داد.

رضا نوحی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به شایعات اخیر درخصوص عدم رعایت حدنصاب خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت،  به خبرنگار بیداربورس گفت: متأسفانه برخی اطلاعاتی که در این حوزه منتشر و دست به دست شده عموما صحیح و کامل نیست، چرا که مطابق مقررات این صندوق‌ها ملزم به سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصد از دارایی های خود در سهام، حق تقدم سهام، اوراق اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و واحدهای صندوقها هستند. علاوه بر این مبلغ سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در اوراق تامین مالی اسلامی که هدف از آن تامین مالی جهت خرید سهام بوده باشد، جزو این نصاب محسوب می‌شود. با این اوصاف در اطلاعاتی که ارایه شده همه این موضوعات بعضاً در نظر گرفته نشده است. 

*ابلاغیه‌ها را درنظر نمیگیرند!

نوحی ادامه داد: به عبارتی می‌توان گفت چالش‌های به وجود آمده و اختلاف ارقامی که موجود است به دلیل به حساب نیاوردن مفاد ابلاغیه  ۱۲۰۲۰۱۸۸است که مطابق ابلاغیه مذکور، مبلغ سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در اوراق تامین مالی اسلامی که با هدف تامین نقدینگی جهت خرید سهام باشد، جزو نصاب سهام محسوب میشود. 

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود : علاوه بر این، قسمتی از دارایی‌های صندوق‌ها شامل سود سهام دریافتنی است که مدیران صندوق در آن سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال باید پذیرفت که برخی از مواقع، ماهیت سیال صندوقها، نصاب‌ها را دستخوش تغییراتی میکند.

این مدیر مسئول اضافه کرد: درواقع باتوجه به صدور و ابطلالی بودن این صندوق‌ها امکان دارد گاهی اوقات در مقاطعی حدنصاب مربوطه عینا رعایت نشود. برای مثال صندوق صدور قابل ملاحظه‌ای داشته که هنوز امکان و فرصت خرید جایگزین را ندارد در این صورت امکان دارد درصد حدنصاب صندوق‌ها گاهی بجای ۱۵ درصد روی ۱۳ تا ۱۴ درصد بایستد.  

*جریمه متخلفین چیست؟ 

نوحی ادامه داد: البته صندوق‌هایی هم وجود دارند که این نصاب را رعایت نکرده باشند که سازمان درخور عملکرد آنها با آنها برخوردهایی خواهد داشت. 

وی در خصوص نوع برخورد سازمان بورس با متخلفان رعایت نکردن حدنصاب خرید سهام در صندوق‌های درآمد ثابت گفت: برخوردهای سازمان محدود به رعایت صرفاً نصاب سهام نبوده و در خصوص رعایت دیگر نصاب‌ها نیز این حساسیت وجود دارد. یکی از جریمه‌ها به زمانی که این صندوق‌ها خواهان توسعه هستند برمی‌گردد که در این شرایط سازمان تا زمانیکه صندوق مذکور شرایط و نصاب را رعایت نکند با این توسعه موافقت نمی‌کند. البته عملکرد صندوق‌ها به صورت مستمر مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه اصرار بر ادامه تخلف وجود داشته یا اقدامات اصلاحی صورت نپذیرد، تخلفات به کمیته پیگیری تخلفات ارجاع داده خواهد شد که آرای صادره ممکن است محدودیت های بیشتری برای مدیر صندوق و اعضای هیات مدیره مربوطه درنظر گرفته شود.

خبرنگار: گلاره کحالی 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 20291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =