انتشار اوراق سلف نفتی از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از مخالفت با انتشار اوراق سلف نفتی توسط دولت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بیداربورس، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی برخی تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش نفتی و تصویب تعدادی از پیشنهادات نمایندگان به خانه ملت، گفت : با توجه به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس‌جمهور، بند الف تبصره یک اصلاح و طبق آن سهم صندوق توسعه از فروش نفت تا سقف یک میلیون بشکه در روز، ۲۰ درصد تعیین شد. مازاد بر آن ۳۸ درصد و مقرر شد منابع حاصل از مازاد فروش بیش از سقف یک میلیون بشکه به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی ادامه داد: با توجه به سررسیدن شدن مطالبات ۱۲.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در سال آینده، دولت و شرکت ملی نفت می‌توانند برای منابع حاصل از فروش بر روی ۸۰۰ هزار بشکه حساب کنند. چون  ۲۰ درصد نیز باید به صندوق واریز شود.  

این نماینده مجلس با اعلام اینکه جزء دو بند ب تبصره یک لایحه بودجه هم حذف شده، افزود: قرار بود دولت مجوز فروش نفت با اولویت پیش فروش داخلی یا انتشار اوراق مالی را داشته باشد اما از آنجا که کف درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومانی با توجه به تعیین سقف فروش یک میلیون بشکه، عملا بسیار بیشتر می‌شد با حذف این بند موافقت شد.

شریعتی نیاسر گفت : لذا در صورت تصویب، پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی محقق نخواهد شد اما پیشنهاد جایگزین فروش قطعی تصویب و مقرر شد فروش قطعی تا سقف ۹۰ هزار میلیارد تومان باشد.

کد خبر 204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =