واتساپ در برخی اپراتورها رفع فیلتر شد

برخی از کاربران صبح امروز از رفع فیلتر پیام‌رسان واتساپ خبر دادند. البته این رفع فیلتر واتساپ تنها در بعضی اپراتورها مانند همراه اول و رایتل دیده‌ شده‌ است.

به گزارش بیداربورس به نقل از تجارت نیوز، برخی از کاربران می‌گویند دسترسی به پیام‌رسان واتساپ که در روزهای گذشته فیلتر شده‌ بود، بدون استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی یا همان فیلترشکن از صبح امروز ممکن شده‌ است.

در روزهای گذشته در پی ایجاد محدودیت برای اینترنت بین‌المللی در کشور شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ به دلیل مسائل امنیتی فیلتر شدند. حال به نظر می‌رسد که رفع فیلتر واتساپ کلید خورده‌ است.

این در حالیست که تنها کاربران اپراتورهای همراه اول و رایتل از رفع فیلتر واتساپ خبر دادند و هنوز این پیام‌رسان در باقی اپراتورها و سرویس‌دهنده‌های اینترنت و ثابت خانگی فیلتر است.

با این حال رفع فیلتر واتساپ در حد گمانه‌زنی است و از منابع رسمی خبری در این باره منتشر نشده‌ است. همچنین سرنوشت فیلترینگ اینستاگرام مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که اینستاگرام نیز برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر به کسب‌وکارها رفع فیلتر شود.

فیلتریگ تا چه زمانی ادامه دارد؟

از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۱ و با توجه به شرایط کشور تصمیم به فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام گرفته‌ شد و حال امروز شرایط رفع فیلتر واتساپ و اینستاگرام اعلام شده است.

خستین نشانه‌ها از فیلترینگ شبکه اجتماعی‌های مانند واتساپ و اینستاگرام در زمان تصویب طرح صیانت نمایان شد. حتی بسیاری از کارشناسان یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح را فیلترینگ اینستاگرام اعلام کرده بودند.

در همین راستا ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر باعث شد تا بخش‌هایی از طرح صیانت یعنی فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ به اجرا برسد؛ دو پلتفرم خارجی که در ایران مخالفان زیادی دارند و به همین دلیل با وجود چنین مخالفانی امکان رفع فیلتر آنها بعید به نظر می‌رسد. از این رو می‌توان گفت اینستاگرام در شهریور ۱۴۰۱ با سرنوشتی مشابه تلگرام در دی ۱۳۹۶ مواجه شده است.

با این حال، مدتی قبل وزیر کشور در خصوص محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به اینترنت گفت اگر ناآرامی‌ها و اعتراضات تمام شود، اینترنت نیز به وضعیت قبل برخواهد گشت.

این در حالیست که در طی فیلترینگ ۱۱ روزه اینستاگرام، حدود ۴۰۰ هزار کسب و کار آنلاین ایرانی دچار تزلزل شدند و رو به نابودی می‌روند.

همچنین، در اینستاگرام حدود ۱۰ میلیون نفر به شکل مستقیم و ۹ میلیون نفر به شکل غیر مستقیم کسب درآمد می‌کنند. از این رو فیلترینگ دائمی آنها زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 22020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =