اهرم مجلسی برای پایان دادن به قیمت گذاری دستوری 

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اعتراض ناشران نسبت به قیمت گذاری دستوری در حوزه سیمان، فولاد و پتروشیمی در بورس کالا قابل مشاهده است.

مجید محمدعلی زاده آرانی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با  بیدار بورس گفت: یکی از مواردی که در ناشران بورسی به جد شاهد آن هستیم صدور بخش نامه‌های یک شبه است، به طوری که در حوزه بورس کالا نمی توانند خرید کنند و ناگهان به سبب یک ابلاغ، نرخ گذاری تغییر می کند.  
این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: به همین علت ناشران بورسی اعتراض خود را باید از طریق وزارت صمت پیگیری کنند، چرا که وزارت صمت با همکاری سازمان بورس و سایر وزارتخانه ها این نرخ گذاری را انجام می دهد.
این تحلیل گر بازارهای مالی ابراز داشت: این قیمت گذاری دستوری موضوع الان نیست، بلکه همیشه در اقتصاد بوده و همانند آفت، تیشه به ریشه اقتصاد زده است.
علی زاده آرانی گفت: قیمت گذاری دستوری یعنی رانت، سند فشرده و این که مدام به تولید کننده فشار وارد شود، بنابراین مواردی است که اعتراض ناشران نسبت به قیمت گذاری دستوری می تواند از طریق وزارت صمت صورت گیرد.
وی افزود: روش دومی که ناشران می توانند از آن استفاده کنند تا حق خود را از دولت طلب کنند این است که از در مجلس وارد شوند، زیرا نمایندگان مجلس با مصوبات خود می توانند دست دارازی دولت به سود شرکت های بورسی را قطع کنند. نمایندگان مجلس باید محکم جلوی قیمت گذاری دستوری دولت بیایستند تا دخالت دولت در حوزه هایی مثل سیمان، فولاد و پتروشیمی کاهش یابد.
محمدعلی زاده آرانی در پایان تاکید کرد: در این جا لازم به ذکر است یکی از راه های تقویت بازار سرمایه این است که دانش و معلومات تصمیم گیران بازار سرمایه اعم از نمایندگان مجلس و وزرای دولت و تغییرات و بازنگری و همسان‌سازی قانون‌های تجارت و بازار اوراق بهادار و مالیات در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 22040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =