۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
تیر خلاص بر پیکر بی‌جان بورس

بورس تهران طی دو سال روند نزولی داشته است و یک کارشناسان بازار سرمایه علت این روند را تشریح کرده است.

به گزارش بیدار بورس، بورس تهران طی دو سال روند نزولی داشته است و یک کارشناسان بازار سرمایه علت این روند را تشریح کرده است.

بازدهی نیمسال نخست بورس پس از ۶ سال مجددا منفی شد. آخرین بار سال ۹۵ بود که شاخص کل سهام در ۶ ماه آغازین سال، افت ۵ درصدی را ثبت کرده بود. حالا در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ نیز به واسطه تداوم روند کاهشی قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای که بخشی از آن به نااطمینانی سهامداران از نقطه پایانی رکودی که دو سال است روی معاملات بازار سایه انداخته است.

امیرحسین بازوند، کارشناس بازار سرمایه گفت: حال و روز بازار سرمایه در این ایام نتیجه طرز فکر مسئولین اقتصادی کشور است. چرا که راه غلطی که در دولت قبلی، مورد انتقاد بود در این روزها با شدت بیشتری ادامه یافته است. زمانی‌ که پول‌های درشت این بازار به جای سرمایه‌گذاری روی صنایع مادر و محرک‌های اصلی بورس در اوراق قرضه ته نشین می‌شوند و دولت بدون در نظر گرفتن فشار پرداخت اصل و سود اوراق در آینده همچنان به توزیع اوراق ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: موضوع بسیار ساده است تا زمانی که دولت‌ها برای کسری بودجه خود دست به دامان اوراق قرضه بدون محدودیت می‌شوند، نمی‌توان انتظار داشت پول به سمت بازار سهام روانه شود. هر روز شاهد خروج پول از بازار سهام هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: با نگاهی به صندوق‌های درآمد ثابت و میزان خرید اوراق قرضه این صندوق‌ها می‌توان به جریان و جهت پول‌های بزرگ پی‌برد. وجود ابهامات در بورس باعث ریسک‌پذیری کمتر اشخاص شده و ناچارا سرمایه خود را یا از بورس خارج می‌کنند یا به صندوق‌های درآمد ثابت منتقل می‌کنند. از طرفی این صندوق‌ها با سرمایه به دست آمده به صورت غیر قابل وصفی اوارق می‌خرند.

رشد قارچ‌گونه صندوق‌های درآمد ثابت در بورس

بازوند اظهار کرد: رشد قارچگونه صندوق‌های ثابت نیز تایید کننده این واقعیت است. کارشناسان و متخصصان بازار سهام مدت‌هاست که به روند فعالیت این گونه صندوق‌ها و مخاطرات پیش روی انها هشدار می‌دهند.

وی تشریح کرد: از طرفی در یکسال اخیر  در بازار شاهد معامله‌گری و سفته‌بازی سهام به کمک اخبار بودیم. از اخبار توافق و یا عدم توافق برجام گرفته تا فروش بلوک سایپا و خودرو و … در روز های انتشار خبر سرمایه‌گذاران خرد در صف خرید با عرضه‌های آبشاری حقوقی مواجه و چند روز بعد در صف فروش با ضرر از بازار سرمایه خارج می‌شوند. این روند موجب عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شده که به سختی قابل جبران بوده به همین دلیل خروج پول داستان عادی این روزها شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:نظارت سازمان بر معاملات نیز یکی دیگر از عوامل حال و روز بد بازار است. تقریبا هیچ یک از کارشناسان این حوزه نمی‌توانند رفتار ناظر را پیش بینی کنند زیرا که رفتار سلیقه‌ای ناظران در این حوزه مصداق قانونی ندارند. این موضوع در فرابورس به شدت بیشتری دارد که خود موجب از دیداد ابهام و پیچیده‌تر شدن کلاف سردرگرم بورس می‌شود. در صورتی که تشکیل نهادهای مالی بورسی در راستای ایجاد شفافیت در معاملات هستند تا سایر و التزام به قانون توسط نهاد های ناظر باید بیشتر رعایت شود.

بازوند ادامه داد: در حال حاضر بورس نیمه جان است. انفعال مسولان کورسوی امیدی که از بهمن سال پیش در بازار روشن شده بود را هم خاموش کرده است. در حال حاضر تمامی زیرساخت های اقتصادی نیاز به یک بازنگری ویژه و اساسی دارند و برای این موضوع باید افراد با تجربه کاری و دلسوز بر مسند مسئولیت بنشیند تا راه حل متناسب از جنس بورس برای مشکلات ارائه شود.

کد خبر 22057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =