۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
بورس با شاخص ۱.۳ میلیونی هم اصلاح نشد

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه بورس با شاخص‌ ۱.۳ میلیونی واحدی هم اصلاح نشد، دو عامل فرار هرچه بیشتر سهامداران حقیقی را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، فردین آقابزرگی درباره وضعیت فرسایشی بورس با انتشار متنی با عنوان عوامل عقب گرد شاخص در دنیای اقتصاد اعلام کرد: درحالی تمام شاخص‌ها در سومین روز معاملاتی هفته قرمزپوش شدند که مجددا عرضه‌کنندگان سهام از متقاضیان پیشی‌گرفتند. اگرچه این روند ماه‌های اخیر در اکثر روزهای هفته بر این نمایش تکراری اصرار ورزیده اما با توجه به برخی عوامل به‌نظر می رسید با قرار گرفتن شاخص در کانال ۱.۳ میلیون واحد، بازار به پایان اصلاح قیمتی نزدیک شود اما این امر مهم تحقق نیافت.

در چرایی تضعیف قیمت اکثر سهام دلایل گوناگونی وجود دارد و تحلیل‌ها بر اثرگذاری موضوعاتی همچون حواشی افزایش نرخ سود بانکی، قیمت‌گذاری دستوری و دخالت نابجا در ساز و کار بازار که منجر به افزایش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و در نهایت سقوط این بازار شده تاکید می‌کند. بهتر است اتفاقات هیجان‌ انگیز بورس در نیمه نخست سال ۹۹ را مرور کرد!

حافظه اهالی بازارسرمایه به سختی آن روزها را فراموش خواهد کرد. زیرا در کمتر از پنج ماه میانگین وزنی قیمت اکثر سهام بیش از ۳۰۰‌ درصد رشد کرد. به‌ طوری‌که برخی سهام طی ۹۲ روز کاری بالغ بر ۷۰۰‌ درصد سود را روانه جیب‌های سهامداران کردند. البته در آن روزها به‌وضوح مشخص بود روند صعودی بر اثر ورود پول هیجانی به بازار شکل گرفت و نمی‌تواند پایداری طولانی داشته باشد.

در این برش زمانی به‌رغم هشدار بسیاری از تحلیلگران مبنی‌بر حباب‌گونه بودن رشد قیمت‌ها اما بازار شاهد ورود بی‌سابقه پول به گردونه معاملات بود. افزایش قیمت‌ها که رکوردهای عجیبی برجای گذاشت، فارغ از برخی عوامل اثرگذار بر این روند از جمله کاهش نرخ بهره و آغاز تدریجی فرایند اعتمادسازی برای ورود منابع جدید، شکل و شمایل جدیدی از تحرکات سهامداران در این بازار را به نمایش گذاشت.

همان‌طور که نرخ بهره و اعتماد سرمایه‌گذاران موجی از پول‌های سرگردان را روانه بورس کرد، اکنون نیز این دو عامل در کنار عوامل دیگر در حال فراری‌دادن هر چه بیشتر پول حقیقی از بازار سهام هستند. از این‌رو با افزایش چالش‌های سیستماتیک همراه با قدرتمندشدن شاخص دلار، بورس‌بازان نتوانستند متاثر از عوامل، تحولات مثبت گروه‌های مختلف و افزایش سودآوری شرکت‌های مورد نظر باشند.

یکی از متغیرهای اثرگذار بر افزایش قیمت سهام، ورود پول به بازار است. جایی‌که بازار سهام در ‌ماه‌های گذشته از همین نقطه ضعف بزرگ‌ترین ضربه را خورده و منجر به عقبگرد عجیب نماگرهای بورسی و سرگردانی سهامداران شده است. معامله‌گران همواره با رصد تحولات بازارهای رقیب و اخبار اقتصادی و سیاسی‌ درصدد آنند با کمترین زیان مواجه شوند.

در این میان برخی عوامل به خروج سهامداران از تالار شیشه‌ای سرعت ویژه‌ای بخشید. جایی‌ که دلار به نوسان در محدوده ۳۳ هزارتومانی ادامه می‌دهد و نتوانسته انگیزه‌ای مضاعف برای هواداران کالاهای مرتبط با این مهم در بازار سهام باشد. به ‌این‌ترتیب حتی رشد چشمگیر نرخ دلار نیز نتوانست منجر به چرخه تقویت‌کننده سهام شود. بازارسرمایه هم‌اکنون از منظر قیمتی در مقایسه با سایر بازارهای دارایی، مقبولیت بیشتری از نظر ارزندگی دارد.

کد خبر 22526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =