پول‌های حرفه‌ای در بازار باقی مانده است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش تورم در اروپا و آمریکا منجر به افزایش نرخ بهره در کشورهای غربی شده است. به این صورت که با رشد این نرخ بتوانند مقابل افزایش بیشتر تورم را بگیرند، این موضوع باعث کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازار شده است. 

مهران رضوانی در گفتگو با بیداربورس افزود: هر ماه نرخ بهره بانکی اعلام می‌شود و آمارها نشان می‌دهد فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) هر ماه آن را تغییر می‌دهد که ریزش قیمت کامودیتی‌ها را به دنبال داشته است. به عنوان مثال اخیرا یک درصد نرخ بهره تغییر کرد و باز هم با تقویت ضریب دلار بر نرخ کامودیتی‌ها تاثیر می‌گذارد. 
رضوانی بیان داشت: این موضوع در بازار ایران هم تاثیر می‌گذارد به این دلیل که بازار سرمایه ایران ۷۰ درصد ارزش کل بازار را کامودیتی‌محورها تشکیل می‌دهند. یکی از عواملی که میتواند افق بازار را مبهم کند کاهش قیمتهای جهانی است. 
رضوانی گفت: گزارش‌های ماهانه شرکتها وضعیت خوبی را نشان نمی‌داد اما در مورد گزارش‌های شش ماهه باید گفت شرایط کمی متفاوت‌تر از قبل شده بود، اعداد و ارقام نیز نشان می‌دهد در گزارش‌های شش ماهه شرایط بهتری پیش رو باشد.
این تحلیلگر مسادل اقتصادی تاکید کرد: آن چیزی که برای ما مهم است و بازار روی آن تاثیر دارد ابهامات است. گزارش‌ها ممکن است وضعیت مطلوبی داشته باشد و ارزندگی بازار را می رساند اما ابهاماتی که وجود دارد اجازه رشد و توسعه در این بازار را نمی‌دهد. اکنون در بازار سرمایه برای ورود پول ترسی وجود دارد که باعث کمبود تقدینگی در این بازار شده است.
رضوانی گفت: یکی از موضوعات قابل ذکر خرج پول حقیقی از بازار است و اغلب سرمایه گذارانی هستند که در سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ به این بازار وارد شدند. پولهایی که مانده است متعلق به افراد حرفه‌ای تر و قدیمی‌تر است که سرمایه گذاری در این بازار را بلند مدت می‌دانند. این پول‌ها مایل به سهم‌های کوچک هستند. فضای بازار به سرمایه گذاری برای سهم های کوچک پیش می‌رود، به این دلیل که پول‌ها در این بخش خیلی بزرگ نیست و نمی‌تواند بر شاخص تاثیر زیادی داشته باشد. اما طی یک ماه گذشته بازدهی سهم‌های کوچک وضعیت متفاوتی داشتند و سهامداران خود را بسیار منتفع کردند.

خبرنگار: راضیه عموزاد 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 22580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =