دستورات حمایتی در حدابلاغ است نه بیشتر

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص فرمان ۱۰ بندی حمایت از بازارسرمایه بیان کرد: مشابه این فرمان‌ها هم قبلا بارها و به طرق مختلف ابلاغ شده ولی بیشتر در حد همین ابلاغ بوده و شاهد گزارشاتی مناسب از عمل و نظارت بر آنها نبوده‌ایم، لذا بازار نیز به آن خوشبین نیست.

رسول جاویدی، مدیرسرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: در روزهای اخیر در حالی شاهد افزایش شاخص‌کل هستیم که شاخص هم وزن کاهشی بوده و عمده دلیل این اتفاق مربوط به حمایت‌ها مخصوصا حمایت صندوق توسعه از برخی سهام بزرگ است.

وی اضافه کرد: حمایت صندوق توسعه از برخی سهام بزرگ است و درنتیجه عمده سهام بازار که بیشتر از  شرکت‌های متوسط و کوچک متشکیل شده منفی است، لذا شاهد افت بیشتر شاخص هم‌وزن می‌باشیم.

*حمایت‌های صندوق توسعه کوتاه مدت است

به عقیده او قطعا حمایت‌های صندوق توسعه هم برای مدت کوتاهی است و ادامه‌دار نخواهد بود چرا که در دوره‌های گذشته نیز شاهد رویدادهای مشابهی بوده‌ایم.

جاویدی در خصوص فرمان ۱۰ بندی حمایت از بازارسرمایه بیان کرد: مشابه این فرمان‌ها هم قبلا بارها و به طرق مختلف ابلاغ شده ولی بیشتر در حد همین ابلاغ بوده و شاهد گزارشاتی مناسب از عمل و نظارت بر آنها نبوده‌ایم، لذا بازار نیز به آن خوشبین نیست.

*تشدید خروج‌پول از بورس با افزایش نرخ بهره

مدیرسرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش با اشاره به اینکه مدت‌هاست می‌شنویم افزایش نرخ سود در بانک‌ها از سوی مسئولین تکذیب می‌شود، تصریح کرد: با مشاهده‌ای میدانی براحتی می‌توان این افزایش را دید و همچنین نرخ بهره بین بانکی نیز تاکنون افزایشی بوده هر چند که مسئولان مربوطه آن‌را تکذیب کرده‌اند.

به گفته وی این افزایش نرخ‌ها برای بازارسرمایه اصلا خوب نیست و در نتیجه آن شاهد خروج نقدینگی بیشتر از بازارسرمایه هستیم که نه فقط از سهام، بلکه از صندوق‌های با درآمد ثابت (بازار بدهی) نیز این خروج نقدینگی وجود دارد.

*مقصد نقدینگی خارج شده از بورس کجاست؟

او ادامه داد: مقصد پول‌های خارج شده از بورس و صندوق‌ها بازارهای کالایی است که سبب تورم بیشتر می‌شود یا اینکه این نقدینگی راهی بانک‌ها شده که همچون اوایل دهه ۹۰ در ظاهر سبب رسوب نقدینگی می‌شود اما با سودهای غیرواقعی، زمینه‌ساز تورمی بزرگ خواهد شد.

جاویدی معتقد است که بازارسرمایه بیش از هر چیزی نیاز به برگشت اعتماد عموم مردم دارد و این در حالیست که تصمیمات متناقض، این روزها موجب تشدید خروج افراد از بازارسرمایه می‌شود.

*تاثیر عدم ثبات قوانین بر بازارسرمایه

مدیرسرمایه‌گذاری سبدگردان داریوش، افزود: برگشت مردم به بازار سرمایه و داشتن دیدی مثبت نسبت به آن در اولین وهله نیازمند ثبات در قوانین است که متاسفانه این روزها کمتر دیده می‌شود.

وی در تشریح تاثیر عدم ثبات قوانین بر بازارسرمایه گفت: بعضا شاهدیم که شرکتی حدودا ۱ میلیارد دلار فروش صادراتی داشته و کسب بازدهی خوبی را نیز برای سهامداران به ارمغان آورده ولی با قوانین جدید این شرکت زیانده شده و علاوه بر ضررهای سنگین سهامداران، به دلیل عدم صرفه اقتصادی، تولیدات این شرکت دچار افت شده و در این شرایط حساس نیز ارزآوری آن تحت تاثیر قرار گرفته است.

*بودجه را دریابیم

او در بررسی دیگر متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازارسرمایه تصریح کرد: متغیرهای دیگری نیز بر بازار تاثیر دارند که بیشتر آن‌ها در لایحه بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرند که از جمله می‌توان به نرخ حامل‌های انرژی، گاز مورد نیاز صنایع، خوراک و نرخ انرژی اشاره کرد بنابراین چشم بازار در این روزها به اخبار مختلف از لایحه بودجه نیز است.

*شرط صعود بورس چیست؟

جاویدی در پایان گفت‌وگوی خود با بیداربورس اظهار کرد: هر چند قیمت بسیاری از سهام با توجه به سودآوری آن‌ها به محدوده بسیار جذابی رسیده‌اند اما انتظار رشد از بازار را زمانی باید داشت که هم این نگرانی‌های موجود برطرف شوند و هم اینکه برای روزهای متوالی شاهد افزایش حجم معاملات باشیم.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 23017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =