رقابت نابرابر اوراق گام با سهام و اثر نامطلوب سود بانکی ۳۰ درصدی بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رقابت نابرابر اوراق گام با سهام گفت: تا زمانی‌که سود بازار پول ۲۹ تا ۳۰‌ درصد باشد نمی‌توان انتظار داشت بازار رشد ادامه‌ داری داشته باشد.

به گزارش بیداربورس، روزبه شریعتی با انتشار مطلبی با عنوان "زنگ خطر عرضه اوراق بانکی" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در شرایط فعلی مهم تر از حمایت‌های دولت و تداوم آن باید دید پاشنه آشیل بازار و عوامل اثرگذار چیست که خریدار رغبتی به خرید سهام ندارد. مهم‌ترین دلیل این موضوع اوراق گام است که در یک رقابت نابرابر با سهام قرار گرفته‌ است. بانک‌ها به دلیل کمبود نقدینگی عرضه اوراق را شدت بخشیدند و از طرفی به دلیل لغو قانون مالیات بر سپرده‌های اشخاص حقوقی، پول قابل‌ توجهی از صندوق‌های با درآمد ثابت کم شده‌ است.

با توجه به اینکه بانک‌مرکزی سیاست انقباضی درپیش گرفته و پاسخگوی تقاضای موجود نیست، بانک‌ها برای جبران نقدینگی به واسطه اوراق گام در حال تامین‌ مالی هستند تا بتوانند به شرکت‌ها وام بدهند. متاسفانه نرخ اوراق گام با سررسید کوتاه یعنی کمتر از یک سال ‌به ۵. ۲۹‌ درصد معامله شد. طبیعتا وقتی سود اوراق ۵. ۲۹‌ درصد است یعنی شخصی که پول می‌دهد در ۹ ماه آینده بصورت معمول ۳۰‌ درصد سود می‌گیرد و این مهم‌ترین عامل موثر بر بازار است.

با این شرایط اگر چیزی از پول صندوق توسعه‌ ملی باقی‌ مانده باشد یا حتی اضافه شود و صندوق توسعه و تثبیت بازار تلاش کند بازار را با هیجان پرمعامله نگه دارند و حتی مقداری هم حمایت‌های پرقدرت کنند از جایی به بعد سرمایه‌گذار دست به فروش خواهد زد. برای مثال "فملی" از محدوده ۴۹۰‌ تا ۶۰۰‌ تومان بالا آمد و زمانی‌که به این سطوح رسید، ‌حقوقی‌ها فروشنده شدند و بازده مورد انتظار جواب داد.

کوتاه‌ کردن زمان بازده سود مورد انتظار در بازار سهام مطلوب نیست. اگر بازده مورد انتظار یک سرمایه‌گذار از خریداری سهم تا پایان سال ‌۲۰‌ درصد باشد و بعد از دو روز ۱۰‌ درصد از این میزان محقق شود، سرمایه را از بازار خارج خواهد کرد. برای همین تا زمانی‌که سود بازار پول ۲۹ تا ۳۰‌ درصد باشد نمی‌توان انتظار داشت بازار بصورت کلی رشد ادامه‌داری داشته باشد. البته در این میان ممکن است برای گروه‌های خاصی اتفاق ویژه‌ای نظیر گروه خودروسازی بیفتد اما این موضوع به جو کلی بازار سهام بی‌ارتباط بوده و مختص به همان گروه است.

برآورد بازارهای کامودیتی در دنیا این است که نرخ بهره تا محدوده ۵. ۵‌ درصد بالا می‌آید و انتظار نمی رود رشد نرخ بهره متوقف شود. حال باید دید در نشست بعدی فدرال‌ رزرو که قرار است نرخ تا ۲۵. ۵‌ درصد افزایش پیدا کند، فدرال‌ رزرو بصورت خاص نظر را تغییر خواهد داد یا خیر. نرخ کامودیتی با کاهش شاخص دلار می‌تواند افزایش پیدا کند اما تنها عامل اثرگذار در نرخ کامودیتی‌ها این نیست. متاسفانه کووید در چین پرقدرت جلو می‌رود و تقاضا از سمت این کشور دچار اختلال شده‌ است و بیشتر از اینکه سود فدرال‌ رزرو عامل اثرگذار باشد، کووید در چین بیشتر بر تقاضای کامودیتی‌ها اثر می‌گذارد و تا زمانی‌که تورم وجود دارد و تقاضا افت می‌کند، بازار کامودیتی‌ها در رکود باقی خواهد ماند.

کد خبر 24004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =