شاخص به کف خود برنمیگردد

نمایی از کل حرکت صعودی بازار از اواخر بهار ۹۷ و شاخص ۹۶ هزار واحدی تا اواسط تابستان ۹۹ و شاخص ۲.۱ میلیون واحدی و ریزش پس از آن را شاهد هستیم.  

به گزارش بیداربورس، نمایی از کل حرکت صعودی بازار از اواخر بهار ۹۷ و شاخص ۹۶ هزار واحدی تا اواسط تابستان ۹۹ و شاخص ۲.۱ میلیون واحدی و ریزش پس از آن را شاهد هستیم.  
 

شاخص کل در کانال‌های هم‌عرض

صعود اولیه تا ۱۹۷ هزار واحد در تابستان ۹۷ و اصلاح اولیه تا ۳۸.۲ فیبوناچی در ۱۵۶ هزار واحد در نیمه دوم سال ۹۷ را در کانال هم عرض قرار داده و کانال را دومرتبه بسط داده ایم. برخوردها تایید کننده کانالها هستند. شاخص در گام اصلی پس از رشد ۱۲۵۰ درصدی در بازه ۱۸ ماهه و با برخورد به سقف کانال سوم، دچار ریزش و وارد کانال میانی شده است. سقف کانال میانی یک بار در بهترین برگشتی که بازار داشته در ۱.۵۳ میلیون واحد مانع رشد بیشتر شاخص شده لذا به نظر میرسد تا مدتها حرکات شاخص درون همین کانال صورت بگیرد.
 

کف بازار شناسایی شده

 نکته اینکه بدلیل داینامیک بودن و شیب صعودی کانال، هر چه در بُعد زمان پیش برویم کف و سقف کانال اعداد بالاتری خواهد بود. لذا به نظر میرسد کف بازار هفته ها قبل در ۵۰ درصد فیبوناچی از صعود بزرگ و در ۱.۱۳ میلیون واحد، زمانی که فروشندگان در حال پیشخور کردن وعده دلار ۱۵ هزار تومنی بودند، شناسایی شده است و دیگر به آن محدوده باز نخواهد گشت.  
 

رشدی خزنده و نامحسوس

انتظار داریم بازار با همین شرایط سخت و معاملات ضعیف هم تغییر مسیر داده و به مرور سقفها و کف‌هایی بالاتر از قبلی‌ها ایجاد کند؛ چیزی شبیه به بازار سالهای ۹۵ و ۹۶ که بازار روند قوی نداشت اما بصورت خزنده و نامحسوس رشد کرده و قله تاریخی سال ۹۲ را پس گرفت. نکته امیدوار کننده اینکه در رشد کوتاه مدت اخیر، برای نخستین بار از آغاز ریزش بازار، کف و سقف مینوری که تشکیل شده در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد بالاتر از مینورهای قبلی هستند.

تحلیلگر: مهدی طیبی

کد خبر 2404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =