۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
دهن‌کجی بازارهای موازی به سیاست‌ حفظ ارزش پول ملی  

بازارهای موازی با دهن کجی به سیاست‌های دولت مسیر خود را ادامه میدهند. از یک سو دلار در هفته اخیر از کانال ۳۴ هزار تومان به کانال ۳۶ هزار تومان صعود کرد و سکه امامی از مرز ۱۷ میلیون تومان گذشت. رکود هنوز در بازار مسکن دیده میشود و بازار سرمایه به عنوان مولدترین بازار در بین بازارهای موازی همچنان به دولت و سیاست‌های آن، بی‌اعتماد است.  

 الهام اسرعی در گفت‌و گو با بیداربورس در خصوص بازارهای موازی گفت: بازارهای موازی با دهن کجی به سیاست‌های دولت مسیر خود را ادامه میدهند. از یک سو دلار در هفته اخیر از کانال ۳۴ هزار تومان به کانال ۳۶ هزار تومان صعود کرد و سکه امامی از مرز ۱۷ میلیون تومان گذشت. رکود هنوز در بازار مسکن دیده میشود و بازار سرمایه به عنوان مولدترین بازار در بین بازارهای موازی همچنان به دولت و سیاست‌های آن، بی‌اعتماد است.  
 
روند خروج پول حقیقی‌ها ادامه دارد 
در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه روزهای آرام و کم رونقی را سپری کرد و اتفاق خاصی که محرک رشد و نزول بازار شود مشاهده نشد. درحال حاضر پول و نقدینگی در میان صنایع مختلف در جریان و معاملات سهام حالت خنثی به خود گرفته است. در روزهای گذشته خروج پول حقیقی افزایش یافته و همین خروج پول کم حقیقی نشان می¬دهد که مردم به بازار سرمایه همچنان اعتماد ندارند. با این حال برای ادامه رشد بازار، افزایش ارزش معاملات خرد نیاز مهمی است. ضمن اینکه روند خروج پول حقیقی‌ها باید به پایان برسد تا مشخص شود حقیقی‌ها به آینده بازار امیدوار شده‌اند. 
 
عبور سکه از مرز ۱۷ میلیون تومان
 بازار طلا و سکه از ابتدای آذر ماه روی دور افزایش قیمت افتاده و قیمت سکه امامی با عبور از مرز ۱۷ میلیونی، سقف تاریخی جدیدی را به ثبت رساند. کارشناسان، افزایش تقاضا را دومین عامل گرانی این فلز گران‌بها دانسته و اعتقاد دارند با رشد تقاضا و سرازیر شدن نقدینگی به این حوزه، عرضه نمیتواند تقاضا را تامین کند؛ بنابراین قیمت‌ها افزایش بیشتری از خود نشان میدهد. در ابتدای پاییز سکه امامی ۱۴ میلیون و ۲۵۶ هزار تومان بود که نشان دهنده افزایش بیش از۳ میلیونی تا ابتدای آذر ماه ۱۴۰۱ است. اما سوال اصلی این است که آیا سکه و طلا مسیر صعودی خود را ادامه می‌دهد؟ 
 
اقبال به ملک‌های سن بالا
 طی هفته‌های اخیر عرضه آپارتمان‌ها با سن بنای بیش از ۲۰ سال رو به افزایش بوده و بررسی فایل‌های موجود ثبت شده در موتورهای جست‌وجوی ملکی حکایت از غلبه آپارتمان‌های قدیمی‌ساز نسبت به واحدهای سرپا با سن بنای یک‌رقمی دارد. اگرچه فروش واحدهای مسکونی قدیمی دشوارتر از آپارتمان‌های نوساز و میانسال است، اما در عین حال این واحدها نیز همواره مطلوب یک گروه از متقاضیان خرید مسکن است و آن، سرمایه‌گذاران ملکی هستند که در کوتاه‌مدت برنامه‌ای برای تبدیل ملک خود به نقدینگی ندارند و درنتیجه به راحتی می‌توانند املاک قدیمی را با قیمت‌های مناسب‌تری خریداری کنند. 
 
انتظاری برای کاهش قیمت خودرو نداریم 
قیمت دلار به عنوان اهرم اصلی در تعیین قیمت خودرو محسوب می‌شود و نمی‌توان تاثیر قیمت دلار در نوسانات قیمت خودرو را نادیده گرفت قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های آگهی خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکنی دلار، حکایت‌گر بلاتکلیفی و سردرگمی بازار است. گرچه ثبات نسبی به بازار دلار بازگشته است اما خودرو همچنان با نوسان قیمتی همراه است. از سوی دیگر میتوان به کمبود عرضه در این بازار هم اشاره کرد. از طرفی واردات خودروهای خارجی با تعداد مصوب پاسخگوی نیاز بازار نخواهد بود که این امر انتظار کاهش قیمت خودرو را بسیار کم رنگ¬تر می‌کند. 
 
تلاش نافرجام دولت در کنترل نرخ ارز  در یک ماه‌ اخیر تلاش نهاد پولی کشور برای حفظ قیمت دلار در محدوده ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان بسیار بیشتر شد. به نظر می‌رسد اقبال دولت با وجود تلاش بیشتر رو به افول است و دلار راه خود را می‌رود هر چند این روند آهسته است اما پیوسته و افزایشی است. باید دید در ماه‌های آینده قیمت دلار با توجه به الزامات بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی، ضرورت صیانت از ذخایر ارزی، متعادل‌سازی عرضه و تقاضا و ثبات‌بخشی به بازار ارز چه واکنشی خواهد داشت؟
 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =