۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

چند ابهام باعت حجم معاملات اندک و ۳ هزار میلیارد تومانی بورس هستند

روزبه شریعتی_مدیر معاملات کارگزاری اقتصادبیدار
چند ابهام باعت حجم معاملات اندک و ۳ هزار میلیارد تومانی بورس هستند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر پیام های مثبت بازارهای جهانی در بازیابی بورس گفت: عدم رفع چند ابهام باعث حجم معاملات ناچیز و در حد سه‌ هزار میلیارد تومان شده است.

به گزارش بیداربورس، روزبه شریعتی با انتشار مطلبی با عنوان "زشت و زیبای بورس این روزها" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بعد از اینکه صندوق توسعه و تثبیت، وضعیت بغرنج بازار سهام را بصورت عمومی و علنی حمایت کرد، چند اتفاق دیگر نیز افتاد. اول اینکه بازار جهانی رنگ و بوی جدیدی گرفت و فدرال‌ رزرو از سیاست‌های انقباضی شدید و افزایش ماهانه نرخ بهره عقب کشید و این موضوع به‌عنوان یک پیام مثبت از سمت بازار جهانی مخابره شد. از طرفی قیمت دلار سقف تاریخی ۳۲‌ هزار تومان را همزمان با مخابره پیام های منفی از وضعیت توافق سیاسی شکست و متاسفانه ارزش پول ملی بیش از قبل کاسته شد.

این اتفاقات دست به‌دست هم داد تا بازار سرمایه بازیابی شود. جریان پول در بازار بهتر شد و در کنار آن اتفاقات کوچکی مثل عرضه خودرو در بورس‌کالا و تکذیب شایعاتی مبنی‌بر افزایش نرخ انرژی، سوخت و خوراک گاز دست‌کم تا سال‌آینده باعث شد سهامداران سرمایه‌گذاری بلندمدت روی سهام‌ دلاری و پتروشیمی را تقویت کنند و این موضوع کمی به بازار حجم معاملات بیشتری داد.

این پیام های مثبت در حالی در جریان است که کماکان شک و شبهات به قوت باقی است. هنوز فرآیند تصویب بودجه ‌پیش‌ روی بازار است و مجلس اعلام کرده تا برنامه هفتم توسعه نیاید، بودجه ‌بررسی نمی‌شود که این داستان ممکن است بودجه ‌را تا حتی بهار سال‌ آینده بلاتکلیف نگه‌ دارد. علاوه‌بر این هیچ قطعیتی از سمت دولت مبنی‌بر قیمت‌گذاری گاز و انرژی برای شرکت‌ها وجود ندارد. تکلیف ارز و چندنرخی بودن آن در بودجه ‌نیز مشخص نیست و همچنان موضوعاتی مانند بهره مالکانه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که شفاف‌سازی پیرامون این موضوعات می‌تواند به روند آتی بازار سرمایه کمک کند.

در کنار این موضوع احتمالا با افزایش بیشتر عرضه خودروها در بورس‌ کالا، اظهار نظرات منفی پیرامون این موضوع کم شود و صلابت بیشتری از سمت خودرو سازان در این‌خصوص مشاهده و مخصوصا ایران‌ خودرو، عرضه گروه پژو و سمند را در بورس‌کالا کامل کند، می‌تواند در این گروه شرایط را بصورت ویژه بهتر کند.

اما در یک نگاه کلی اثر تمام این متغیرها در ‌برابر متغیر دلار بازار آزاد و نیما که به محدوده ۳۶‌ و ۲۸‌ هزار تومان رسیده، بسیار ناچیز است. اگر دلار روند صعودی را حفظ کند و فاصله دلار نیما و آزاد کمتر شود طبیعتا سود شرکت‌های بورسی بصورت اسمی رشد می‌کند و بازار نیز بالا می‌آید اما دلیل اینکه حجم معاملات به‌رغم اینکه دلار از محدوده ۲۴‌ هزار تومان عید سال‌گذشته به ۳۶‌ هزار تومان رسیده اما بازار نتوانسته در خیلی از سهم‌ها حتی به اعداد میانگین سال‌ ۹۹ هم برسد، عدم‌ شفافیت و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به رویه‌های سیاست گذار است.

این‌ ترس همواره در سرمایه‌گذاران وجود دارد دولتی که با کسری درآمد مواجه است، بصورت غیرمستقیم از بازار سهام تامین‌مالی خواهد کرد. همه این داستان‌ها را باید کنار اوراق گامی که بانک‌ها در نتیجه سیاست انقباضی بانک‌ مرکزی با سود ۲۹‌ درصد به بازار اضافه‌ کردند، گذاشت. همه این عوامل در کنار هم باعث‌ شده با وجود حجم نقدینگی بیش از ۶. ۵ هزار هزار میلیارد تومانی و حجم پولی ۲۳‌ درصد از حجم کل نقدینگی، حجم معاملات بازار روی عدد ناچیز سه‌ هزار میلیارد تومان باقی بماند.

کد خبر 24304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =