۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

آرامش قبل از طوفانِ دلار ؟!

الهام اسرعی_کارشناس بازارسرمایه
آرامش قبل از طوفانِ دلار ؟!

الهام اسرعی در گفت و گو با بیداربورس گفت: در شرایطی به استقبال نیمه دوم آذر ماه میرویم که بازدهی بازار سرمایه با توجه به رشد سکه، طلا، ارز و سایر بازارهای موازی رشد چشمگیری نداشته و با اتمام فصل و زمان انتشار گزارشات میاندوره‌ای یا صورت‌های مالی ۹ ماهه باید منتظر ارائه گزارش و عملکرد تولید و فروش شرکتها و ارائه بودجه دولت در این مدت بود.

*فرار سرمایه از بورس
با توجه به افزایش عرضه‌هایی که در هفته اخیر رخ داد و باوجود تاثیر مثبت جذب تقاضای خودرویی‌ها بر روند کلی بازار اما همچنان نمیتوان از بازارسرمایه انتظار صعود قابل توجه و جهش جدی قیمت‌ها را داشت. می‌توان گفت که شاخص کل در یک مرز حساس درحال نوسان قیمتی است که فاصله گرفتن از این مرز در هر سمت می‌تواند به تشدید قدرت این روند کمک کند. البته بورس با ریسک‌ها و ابهامات بسیاری مواجه بوده و تا زمانی که این نااطمینانی‌ها برطرف نشوند، سرمایه از آن گریزان خواهد بود.

*رشد طلا در سایه عدم احیای برجام
سکه بیشترین وابستگی قیمت را به طلا دارد و با افزایش یا کاهش نرخ طلای جهانی و همچنین نوسانات قیمتی در بازار ایران قیمت سکه نیز دستخوش تغییر میشود. در هفته‌ای که گذشت رشد قیمت باتوجه به افزایش تقاضا و بالا رفتن انس جهانی طلا همچنان صعودی بوده و این روند افزایشی در سکه امامی نیز هم مشهود است. دور از ذهن نیست باتوجه به عدم احیا شدن برجام و شرایط نامساعد سیاسی و تلاش بانک مرکزی برای کنترل دلار و افزایش قیمت انس جهانی طلا؛ قیمت سکه و طلا همچنان روند افزایشی داشته باشند.

*کاهش قدرت خرید ملک
 درطی هفته‌های اخیر دربخش ساخت‌وساز با افزایش قیمت سیمان، یونولیت، دستمزد و ... مواجه بوده‌ایم که بی‌میلی سازندگان برای اجرای پروژه‌ها را در پی داشته که درنهایت افزایش نهاده‌های سازمانی باعث ایجاد رکورد در ساخت‌وساز شده است. سالیانه درکشور به حداقل یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم؛ درحالیکه تولید فعلی کمتر از نصف این تعداد است. البته پروانه‌هایی در سال جاری صادر شده که عمدتا مربوط به طرح نهضت ملی مسکن است اما این پروژه نیز در بخش‌هایی متوقف شده است. البته کاهش قدرت خرید نیز از موضوعاتی است که قابل انکار نیست.

رشد ۳۰درصدی خودرو تا پایان سال
با خبر به بن‌بست رسیدن برجام که در اوایل مهرماه منتشر شد، قیمت #دلار سیر صعودی گرفت و بازار کالاهایی مانند خودرو را دستخوش تغییرات کرد در صورتی که انتظار می‌رفت با آزادسازی واردات خودرو، فصل جدیدی در این بازار رقم بخورد. در حال حاضر همه عوامل (نوسان قیمت دلار، عرضه خودرو در بورس کالا، عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، بلاتکلیفی در بحث واردات، تورم و…)در راستای افزایش قیمت خودرو عمل کرده و به نظر میرسد این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. پیشبینی میشود که قیمت خودرو تا پایان سال۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.البته خبرشروع واردات خودرو در پایان آذر ماه نیز جزء عواملی است که در رصد این بازار را مهم‌تر میکند.

*امکان بازگشت قیمت دلار به نواحی پایین‌تر؟! 
باتوجه به روند عرضه و تقاضا در بازار ارز می‌توان گفت قیمت دلار در نیمه آذرماه با روند باثبات‌تری مواجه بوده است. باتوجه به روند آهسته دلار، کارشناسان معقتدند که این سیاست دولت برای حفظ ارزش پول ملی و جلوگیری از جهش قیمت دلار برای ممانعت از ایجاد شوک قیمتی به بازار است. با وجود فشار متغیرهای افزایشی، برخی فعالان باور دارند در صورتی که بازارساز بتواند فضای معاملات را تا هفته اول دی‌ماه مدیریت کند، به تدریج شانس بیشتری برای بازگشت قیمت به نواحی پایین‌تر خواهد داشت. اگر چه هم¬چنان نااطمینانی از شرایط اقتصادی این ارز را مترصد رشد نگه میدارد. باید دید که آیا در روزهای آینده هم قیمت دلارهمچنان باثبات است؟

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =