سایه ابهام بودجه بر سر بازار  

رئیس هییت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار بیان کرد: در بازار سهام، نشانه‌هایی مبنی بر اصلاح و فشار فروش وجود دارد این بازار برای رشد بیشتر نیازمند اهرم‌های جدید و پمپاژ خبرهای مثبت است. شفاف‌تر شدن بودجه دولت یکی از فاکتورهای مهم و مورد توجه فعالان بازار است و رویکرد دولت در حمایت یا عدم حمایت از بورس در بودجه سال ۱۴۰۲ میتواند بر ذهنیت بورسی‌ها تاثیرگذار باشد همچنین مدیریت نرخ بهره اوراق اخزا و گام در بازار بدهی نیز بر رویکرد زمانی سرمایه‌گذاران اثر دارد. 

 ولید هلالات رئیس هییت مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات بازار در هفته تقویمی منتهی به ۱۸ آذر ماه در محدوده ۳.۳همت قرار داشت که نسبت به هفته پیش (که ۳همت بود) اندکی افزایش داشت ضمن اینکه ارزش معاملات در روز چهارشنبه به محدوده ۴همت رسید که از میانگین‌های یک و سه ماهه بالاتر بود. جریان خروج پول از بازار در روزهای اخیر تضعیف شده به شکلی که میانگین خروج پول حقیقی‌ها از بازار در هفته اخیر ۱۱۵میلیارد تومان در روز بود که از میانگین ماهانه(۱۵۷میلیارد تومان) و ۳ماهه (۲۰۰میلیارد تومان) بهتر بود ضمن اینکه باوجود فشار فروش و نزولی بودن معاملات روز چهارشنبه اما جریان خروج پول به ۷۵میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی محدود شد ضمن اینکه در پنجاه نماد بزرگ بازار، برآیند معاملات حقیقی و حقوقی در محدوده صفر بود که نشان میدهد اشخاص حقیقی با منفی شدن بازار اقدام به خروج نکرده و اتفاقا تمایل بیشتری به خرید پیدا کرده‌اند لذا به نظر میرسد که فعالین حقیقی بازار شانس رشد در هفته‌های اتی را بیشتر از افت دانسته و منفی شدن بازار منجر به ترس آنها نشده است. 

*معامله حواله دلار نیمای ترکیه با ۳۰.۰۰۰ تومان 
وی افزود: گروه کاشی و خودرو پربازده‌ترین گروه‌های بازار در هفته اخیر بودند که ۸درصد بازده کسب کردند و درطرف مقابل پالایش نفت، بانکی و اوره‌سازها با ۴درصد بازده منفی در انتهای جدول بازده هفتگی قرار گرفتند. در جدول بازده هفتگی عمدتا صنایع بزرگی نظیر فولاد، پتروشیمی، فلزات گرانبها و نظایر آن دیده میشوند و این در حالی است که نرخ دلار نیما در هفته اخیر ۲۰۰تومان افزایش یافت و در انتهای هفته به ۲۸.۶۰۰تومان به صورت میانگین رسید اما توجه کنیم که تقاضا برای حواله تحویل عراق و ترکیه به شدت بالا بود به شکلی که در حواله دلار نیما عراق ۲۹.۶۰۰ و حواله دلار نیما ترکیه ۳۰.۰۰۰ تومان معامله شد.
 
*کف قیمت نفت برنت ۷۰دلار است 
این کارشناس بازار در خصوص شرایط این روزها گفت: در هفته اخیر، با توجه به بازگشایی‌ها در چین، شرایط کامودیتی‌ها در بخش فلزات بهبود یافت به شکلی که مس، روی و فولاد در کنار سنگ‌آهن صعودی شدند. با این تفاسیر قراضه ترکیه و میلگرد امارات هم صعودی شد که منجر به بهبود عرضه فولاد توسط ایران شد اما باتوجه به مصاحبه صریح مدیرعامل جی.پی.مورگان در خصوص آینده اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز نفت برای سال ۲۰۲۳، قیمت قراردادهای آتی نفت تحت فشار قرار گرفت و در نهایت به بازار نقدی سرایت کرد. در حالی قیمت نقدی برنت حدود ۸۰دلار است که عموم قراردادهای آتی نفت حتی برای سال ۲۰۲۵ در محدوده ۷۰دلار معامله میشود لذا به نظر میرسد که چشم‌انداز تجار در بازارهای جهانی نفت، یک ریزش سهمگین نسبت به قیمت‌های فعلی نیست به عبارتی وزن بسیار بالایی به این تحلیل باید داد که کف قیمت نفت برنت ۷۰دلار است و این دقیقا نقطه‌ای است که آمریکا برای پر کردن ذخائر استراتژیک خود وارد عمل خواهد شد.
 
*تضعیف کرک اسپرد پالایشی‌ها 
هلالات ادامه داد: کرک اسپرد پالایشی‌ها در پاییز۱۴۰۱ نسبت به ۳ فصل قبل تضعیف و حدود ۱۰درصد کمتر از زمستان ۱۴۰۰ است لذا به نظر میرسد که به مرور زمان با تضعیف epsttm در هرگزارش فصلی، نسبت p.e پالایشی‌ها روی تابلو منطقی‌تر شود و با فرض ثبات قیمت‌های فعلی حدود یک واحد افزایش یابد. فشار بر اوره جهانی هم به سبب کاهش قیمت گاز در اروپا احساس میشود اما به نظر میرسد که با رسیدن به ماه دوم میلادی در سال ۲۰۲۳ اوره نیز با تقاضای جهانی همراه شود. برای اوره انتظار ریزش وجود ندارد اما میتوان اندکی اصلاح ناشی از نبود تقاضای قوی را انتظار داشت.
 
*اهمیت رویکرد  دولت در بودجه 
هلالات ادامه داد: نهایتا در بازار سهام، نشانه‌هایی مبنی بر اصلاح و فشار فروش وجود دارد این بازار برای رشد بیشتر نیازمند اهرم‌های جدید و پمپاژ خبرهای مثبت است. شفاف‌تر شدن بودجه دولت یکی از فاکتورهای مهم و مورد توجه فعالان بازار است و رویکرد دولت در حمایت یا عدم حمایت از بورس در بودجه سال ۱۴۰۲ میتواند بر ذهنیت بورسی‌ها تاثیرگذار باشد همچنین مدیریت نرخ بهره اوراق اخزا و گام در بازار بدهی نیز بر رویکرد زمانی سرمایه‌گذاران اثر دارد. 

*توجه بازار به شرکتهای کوچک 
وی افزود: در مقطع فعلی اندکی اصلاح در بخش بزرگی از بازار دور از منطق نیست اما در اکثر نمادهای متوسط و کوچک بازار که p.e منطقی داشته و همچنین رشد درآمد را تجربه میکنند، این اصلاح اندک خواهد بود و در اولین فرصت امکان رشد بیشتر وجود دارد. بازار سهام نشان داده که تمایل چندانی در این مقطع به شرکتهای بسیار بزرگ که تاثیرپذیری بالا از سیاستهای دولت و بازار جهانی میگیرند، ندارد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =