۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
مازوت به آبیک نرسید

معضل قطعی گاز و نبود مازوت، کوره‌های شرکت سیمان آبیک را آسیب‌پذیر کرده است. از سوی دیگر محیط زیست و دولت، اجازه مصرف مازوت را به واحدهای تولیدی نمی‌دهند و مشکلاتی را برای فعالیت این شرکت‌ها ایجاد کرده‌اند.

به گزارش بیدار بورس از همفکران؛ اصغر آهنی‌ها، عضو هیات مدیره شرکت سیمان آبیک گفت: طبق قانون رفع موانع تولید، اگر خسارتی به شرکت‌ها به لحاظ قطعی برق و گاز واقع شود، به دلیل اینکه در قرارداد ذکر نشده است، باید خسارت پرداخت کنند؛ مگر اینکه اضطراری در کشور پیش آید که در این صورت شورای تامین می‌تواند دو روز نسبت به تمدید این موضوع اقدام کند.  
وی افزود: رهبری فرموده‌اند که تولید و اقتصاد را هدف‌گیری کنید و در جهت رشد و رفع موانع آن گام بردارید، اما آخرین نکته‌ای که در این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد، واحدهای تولیدی هستند؛ با اولین گرما یا سرما، برق و گاز شرکت‌ها را قطع می‌کنند. کارخانه سیمان آبیک هم از این امر مستثنا نیست. سیمان آبیک، یکی از کارخانه‌های مهم سیمانی کشور در منطقه خاورمیانه است و در منطقه ای قرار دارد که مرکز کشور را پوشش می‌دهد، اما متاسفانه به دلیل به فاصله اندک با تهران، گاز را قطع می‌کنند. این در حالی است که اجازه استفاده از سوخت جایگزین یا همان مازوت را که بیش از چند میلیون متر مکعب از آن وجود دارد و با توجه به شرایط حساس در بسیاری از شهرهای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌دهند.
آهنی‌ها تاکید کرد: یکی از معضلات سیمان آبیک این است که محدودیت گاز و برق و محدودیت‌های ایجادشده آن، آسیب‌های جبران ناپذیری به این واحد تولیدی وارد می‌کند؛ بیش از هزاران نفر به صورت غیرمستقیم و مستقیم در این مجموعه تولیدی که در منطقه محرومی نیز قرار دارد، مشغول به کار هستند و این اتفاق با فرمایشات رهبری در خصوص رفع موانع  تولید همخوانی ندارد و بیشترین فشار را به واحدهای تولیدی وارد می‌کند و در همین راستا، واحدهای تولیدی را از اقتصادی بودن خارج می‌کنند.  
وی در ادامه بیان کرد: واحدی که با این شرایط سخت محدودیت و افزایش نرخ کار می‌کند، با تعطیلی‌های زیاد تولید نیز مواجه می‌شود و این موضوع نه تنها هزینه‌های زیادی ایجاد می‌کند، بلکه توقف خط تولید و کم کردن انرژی به لحاظ راندمان پایین حرارت می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کوره‌ها وارد کند و هزینه‌های تعمیراتی شرکت را به شدت افزایش دهد. مسئولان باید توجه کنند که این موضوع جدی است و واحدهای تولیدی که با کوره سروکار دارند، آسیب‌های سنگین میلیاردی می‌بینند و توجهی به این موضوع نمی‌شود.
آهنی‌ها اشاره کرد: با وجود سوخت جایگزین، سازمان محیط زیست اجازه مصرف مازوت را به ما نمی‌دهد. از سوی دیگر، گاز را هم قطع می‌کنند. در این شرایط، کارخانه‌ای با این عظمت باید تعطیل شود یا با ظرفیت پایین کار کند که اقتصادی نیست و راهکار منطقی برای این اتفاق وجود ندارد.
رئیس هیئت مدیره شرکت سیمان آبیک در پایان اعلام کرد: در حال حاضر، تنها یکی از کوره‌های شرکت فعال بوده که با توجه به محدودیت‌های گازی ایجادشده، حدود ۷۰درصد این کوره فقط فعال است و زمانی که تنها ۷۰درصد یک کوره فعال باشد، با توجه به حرارت موجود، جداره‌های کوره آسیب‌پذیر می‌شوند و در فاصله زمانی کمتری مجبور به تعمیرات و خواباندن کوره خواهیم شد. با توجه به این موضوعات، ضررهای موجود از نظر ریالی کم نیست؛ همچنین سربار شرکت و قیمت تمام‌شده نیز افزایش پیدا می‌کند که به تبع آن، رشد نزولی سوددهی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: همفکران
کد خبر 24666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =