پرکشیدن شور و شوق از بلندترین شب سال

هر ساله مردم ایران بر اساس سنتی قدیمی در شب یلدا که بلندترین شب سال است دور هم جمع می‌شوند اما چند سالی است که کرونا مهمان خانه‌ها شده و باعث شده مردم از این دورهمی دور بمانند.

به گزارش بیداربورس امسال با توجه به اینکه کرونا کاهش یافته انتظار میرفت شور و شوق به خانه‌ها باز گردد اما انگار مشکلات دست از سر مردم بر نمی‌دارند و در نتیجه امسال گرانی، تورم و مشکلات سیاسی بازدارنده این مهمانی‌ها هستند و برخی می‌گویند شب یلدا را برگزار نخواهند کرد.

از سویی دیگر این روزها با فیلترینگ مواجه هستیم که ضربه زیادی به مشاغل و فروشگاه‌های آنلاین وارد کرده است به عنوان مثال رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران پیشتر گفته بود: با توجه به اینکه چند روز به شب یلدا مانده است ولی حال و هوای بازار یلدایی نیست در حالیکه سال‌های گذشته در چنین روزهایی، بازار شور و شوق داشت. قطعی اینترنت طی چندماه گذشته به صنف ما هم ضرر زد زیرا اغلب واحدهای ما صفحه‌های فروش اینترنتی داشتند. حدودا ۳۰ الی ۴۰ درصد این واحدها نیز طی ۳ ماه اخیر تعطیل شدند و منتظر هستند تا شرایط بهبود یابد ما به دنبال ایجاد اشتغال هستیم و دوست نداریم شرایط بنحوی باشد که تولیدکنندگان ما مجبور به تعطیلی شوند.

*شام یلدایی چند؟

یکی از سنت‌های شب یلدا سرو ماهی برای شام است اما در روزهای گذشته با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم غذاهای این چنینی از سفره‌ها حذف شده و اطلاعات موجود نشان می‌دهد در حال حاضر تقاضا برای کالاهایی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی به میزان ۹۰ درصد کاهش داشته و همچنین تقاضا برای اقلامی مانند برنج، روغن، قند و چای نیز با افت ۵۰ درصدی مواجه شده است.

با توجه به اینکه برنج ایرانی این روزها به حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ماهی قزل آلا نیز در محدوده ۹۰ هزار تومان است یک خانواده ۵ نفره بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای یک وعده خود در شب یلدا باید هزینه کنند.

*قیمت میوه‌های شب یلدا اعلام شد

به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران هندوانه شب یلدا در میدان مرکزی ۵ تا ۹ هزار است که با سود ۳۵ درصدی خرده فروشی حداکثر ۱۲ هزار تومان می‌شود. انار ساوه نیز حداقل ۱۰ هزار و حداکثر ۳۰ هزار تومان در میادین میوه و تره بار فروخته می‌شود، انار شیراز هم از ۱۵ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارد. قیمت پرتقال شمال هم در میدان میوه از ۶ هزار تا ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

*قیمت شیرینی شب یلدا کام مردم را تلخ کرد

مسئولان صنفی تاکید کرده‌اند که قیمت شیرینی در شب یلدا افزایش نخواهد یافت و این در حالی است که قیمت شیرینی از ابتدای سال به حدی افزایش یافته که در صورت عدم افزایش قیمت همچنان دست بسیاری از مردم از خرید آن کوتاه شده است.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، قیمت هر کیلو شیرینی تَر در آستانه شب یلدا، بین ۱۱۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان است. قیمت شیرینی خشک شامل دانمارکی، پاپیونی، مارمالاد بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 24768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =