حرکت لوکوموتیو بورس با کاهش فاصله نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد

صادق قاسمی گفت: دو نرخی بودن ارز برطرف شده و نرخ های نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیکتر شوند، قطعاً بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد. کما اینکه در چند روز گذشته که نرخ ارز نیمایی اندکی افزایش داشته، بازار سهام هم رشد ملایمی داشته است.

به گزارش بیدار بورس از سنا، صادق قاسمی مدیرعامل کارگزاری آرمون بورس در خصوص وضعیت فعلی بازار سهام بیان کرد: اگرچه نرخ ارز افزایش داشته و به تبع آن، قیمت بسیاری از کالاها و خدمات افزایش یافته؛ اما نکته این جاست که نرخ ارز بازار سرمایه با نرخ ارز بازار آزاد متفاوت است.

وی اضافه کرد: شرکت های صادرات محور بورسی، ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند. قیمت محصولات صنایع کامودیتی محور در بورس کالا نیز بر مبنای نرخ‌های نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود. نرخ ارز در سامانه نیما هم اختلاف قابل توجهی با نرخ‌های بازار آزاد دارد. این اختلاف که رانت ایجاد کرده، نه به نفع صنایع صادرات محور و تولید کننده بوده و نه مصرف‌کنندگان.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد اگر دو نرخی بودن ارز برطرف شده و نرخ های نیمایی به نرخ بازار آزاد نزدیکتر شوند، قطعاً بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد. کما اینکه در چند روز گذشته که نرخ ارز نیمایی اندکی افزایش داشته، بازار سهام هم رشد ملایمی داشته است. حتما اگر نرخ‌های نیما حتی به نرخ بازار توافقی هم برسد، بورس رشد خواهد کرد.

قاسمی در خاتمه در رابطه با تاثیر افزایش احتمالی نرخ ارز نیمایی بر بازار سهام اظهار کرد: تمامی صنایع و گروه‌های بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده هستند و پتانسیل رشد دارند؛ اما به هر حال باید هر سرمایه‌گذاری در این بازار بر مبنای تحلیل صورت بگیرد. قطعاً افزایش نرخ ارز نیمایی، روی صنایع صادرات‌محور و کامودیتی‌محور بازار اثر مثبتی دارد؛ اما شاید به نفع شرکت‌هایی که در حال حاضر محصول خود را با نرخ ارز نیمایی تامین می‌کنند و فروش ریالی دارند، نباشد. بهتر است سهامداران این نکات را در سرمایه‌گذاری‌های خود لحاظ کنند تا از تکرار دوباره اتفاقات سال ۹۹ جلوگیری شود.

کد خبر 24781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =