پیشبینی کاهش قیمت طلای سیاه

در نوامبر ۲۰۲۲ متوسط بهای جهانی نفت خام حدود ۲.۹ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۸۷.۴ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم طی ماه‌های مشابه از سال ۲۰۱۳ (۱۰۳ دلار در هر بشکه) تاکنون است.

به گزارش بیداربورس در نوامبر ۲۰۲۲ متوسط بهای جهانی نفت خام حدود ۲.۹ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۸۷.۴ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم طی ماه‌های مشابه از سال ۲۰۱۳ (۱۰۳ دلار در هر بشکه) تاکنون است. براساس گزارش اکتبر ۲۰۲۲ صندوق بین‌المللی پول، برآورد میشود متوسط بهای جهانی نفت خام در پایان سال جاری با افزایش حدود ۲۹ دلار در هر بشکه نسبت به سال قبل، به حدود ۹۸ دلار در هر بشکه برسد و پیشبینی شده که متوسط بهای نفت خام برای سال ۲۰۲۳ هم کاهش یافته و حدود ۸۵ دلار در هر بشکه باشد. چشم‌انداز بازار نفت خام ارائه شده توسط صندوق بین‌المللی پول نشان میدهد که روند کاهشی بهای نفت خام جهان طی سال‌های بعد با سرعتی ملایم استمرار یافته و در سال ۲۰۲۷ به حدود ۷۱ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

پیشبینی کاهش قیمت طلای سیاه

*نفت ایران هم کاهشی شد

قیمت نفت سنگین ایران برای پنجمین ماه متوالی، در ماه نوامبر کاهش یافت و به ۸۸.۷ دلار در هر بشکه رسید. با وجود افت ماهانه، همچنان بهای نفت خام ایران در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، حدود ۸ دلار در هر بشکه بالاتر است. میانگین بهای نفت خام سنگین ایران طی یازده ماهه نخست ۲۰۲۲ حدود ۱۰۱.۸ دلار در هر بشکه بوده که ۳۲ دلار بالاتر از رقم مشابه طی یازده ماهه ۲۰۲۱ است.

پیشبینی کاهش قیمت طلای سیاه

*افت ۴.۲ درصدی قیمت هر بشکه نفت اوپک

 در همین مدت متوسط بهای نفت سبد اوپک نیز با کاهش ۳.۹ دلار در هر بشکه(حدود ۴.۲ درصد افت) به ۸۹.۷ دلار در هر بشکه نزدیک شد. قیمت نفت سنگین ایران برای پنجمین ماه متوالی، در ماه نوامبر کاهش یافت و به ۸۸.۷ دلار در هر بشکه رسید. با وجود افت ماهانه، همچنان بهای نفت خام ایران در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، حدود ۸ دلار در هر بشکه بالاتر است

پیشبینی کاهش قیمت طلای سیاه

*کاهش تولید نفت اوپک

براساس آمار منابع ثانویه، مجموع تولید نفت ۱۳ کشور عضو سازمان اوپک در ماه نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۲۸.۸۲۶ هزار بشکه در روز بود که نسبت به ماه قبل ۷۴۴ هزار بشکه در روز کاهش یافت. سهم ایران با تولید تقریبی۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ماه مورد بررسی، از کل تولید اوپک حدود ۸.۸ درصد است. تولید نفت ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۲ در مقایسه با ماه قبل، دو هزاربشکه در روز، کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز حدود ۸۶ هزاربشکه در روز افزایش داشته است. در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲ ،بالاترین افزایش تولید در ماه نوامبر سال جاری مربوط به کشورهای نیجریه با تولید ۹۲ هزار بشکه در روز و آنگولا با ۳۸ هزاربشکه در روز بوده و بیشترین کاهش تولید هم مربوط به کشورهای عربستان سعودی با ۴۰۴ هزار بشکه در روز و امارات متحده عربی با ۱۴۹ هزار بشکه در روز بوده است. از حیث میزان تولید نفت، ایران همچنان در رتبه پنجم بعد از کشورهای عربستان، عراق، امارات متحده عربی و کویت قرار دارد.

پیشبینی کاهش قیمت طلای سیاه

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =