قانونی که هنوز در بهارستان سرگردان است

این روزها به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزندگی هر روزه ریال بسیاری اقدام به خرید  اموالی همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز می‌کنند، آن نیز بدون پرداخت مالیات و به همراه کسب سود چند برابری نسبت به زمان خرید؛ با این اوصاف طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید نرفته و به دنبال آن رونق تولید نیز کاهش خواهد یافت.

به گزارش بیدار بورس، این روزها به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزندگی هر روزه ریال بسیاری اقدام به خرید  اموالی همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز می‌کنند، آن نیز بدون پرداخت مالیات و به همراه کسب سود چند برابری نسبت به زمان خرید؛ با این اوصاف طبیعی است که نقدینگی به سمت تولید نرفته و به دنبال آن رونق تولید نیز کاهش خواهد یافت. در راستای این امر طرحی مبنی بر مالیات بر عایدی سرمایه مدت‌ها است در مجلس مورد بررسی قرار گرفته تا سوداگری از این بازارها را کاهش دهد اما این طرح تا به حال از مجلسی به مجلس دیگر دست به دست شده اکنون باید دید آیا مجلس یازدهم آستین بالا میزند تا کار ناتمام را تمام کند. در همین راستا اخباری حاکی بر اینکه مراحل بررسی این قانون در کمیسیون اقتصادی تمام شده و به صحن علنی مجلس خواهد رفت به گوش میرسد و دولت در تدوین آن مشارکت فعال داشته به نحوی که در حال حاضر طرح مجلس مورد تایید دولت  قرار گرفته به همین جهت نیز وزیر اقتصاد از تصویب آن حمایت می‌کند.

** وعده صاحب نظران بر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یازدهم

در این راستا بسیاری از نمایندگان کمسیون اقتصادی اعلام کرده‌اند هرچند که مجلس شورای اسلامی این روزها درگیر برنامه هفتم توسعه و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ است، اما تصویب چنین طرح‌های مهمی منافاتی با برنامه‌های مجلس ندارد و طرح مالیات بر عایدی سرمایه جز اولویت‌های مجلس یازدهم است.

به گفته رئیس فراکسیون کارگری مجلس- علی بابایی کارنامی طرح مالیات بر عایدی سرمایه جز اولویت‌های این مجلس است و اگر این طرح در خلال برنامه هفتم یا لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب نشود، تا پایان یازدهمین دوره مجلس به تصویب خواهد شد.

** معطلی ادامه‌دار مالیات برعایدی سرمایه در بهارستان

مالیات بر عایدی سرمایه در ایران از سال ۱۳۶۰ مطرح بوده و در چند سال اخیر در گیرودار مراجع قانونی و مسیر تصویب در مجلس معطل مانده است. این طرح در سوم تیر ۱۳۹۹ از سوی هیات رییسه اعلام وصول شد، در دولت سیزدهم این طرح مورد تأکید قرار گرفت و در همین راستا سازمان امور مالیاتی کشور آخرین اصلاحات را در قالب ده‌ها جلسه مشورتی در آبان‌ماه سال گذشته انجام داد. همچنین آخرین اصلاحات کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه سال گذشته صورت گرفت و آخرین اصلاحات معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت‌ماه امسال انجام و در نهایت، مردادماه امسال تقدیم هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی جهت طرح در صحن علنی شد اما این طرح همچنان در بهارستان معطل‌مانده است.

** مزیت مالیات بر عایدی سرمایه بر اقتصاد کشور

مزیت‌های مالیات گرفتن از عایدی سرمایه شامل کم‌شدن نوسانات قیمتی در بازارهای متفاوت و بالارفتن قابلیت پیش‌بینی بودن بازارها، کاهش یافتن نرخ تورم در کشور، کم‌کردن موارد فرار مالیاتی است همچنین دولت‌ها می‌توانند به کمک دریافت کردن این نوع مالیات، درآمدها را به‌صورت عادلانه بین مردم تقسیم کنند و به این طریق از ایجاد اختلاف و شکاف طبقاتی پیشگیری می‌شود.

اما در رابطه با این طرح قابل تأمل است که با منافع برخی از افراد و نهادها منافات دارد زیرا در حال حاضر به کالاهایی مانند مسکن و خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود و بسیاری از این کالاهای خریداری می‌شوند تا در زمان گرانی به فروش برسند که همین موضوع به نابسامانی بازارها می‌انجامد.

**از چه کسانی مالیات بر عایدی سرمایه گرفته میشود؟

هدف دولت برای وضع قانون مالیات بر عایدی سرمایه کوتاه شدن دست دلالان از بازار کالاهای سرمایه‌ای و کاهش درآمد افرادی که از این طریق کسب درآمد می‌کنند؛ این امر مشوقی است برای رشد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصاد کشور.

در این طرح، به تعداد اعضای خانوار تا سقف ۴ ملک مسکونی، معافیت داده شده است. حتی اگر خانوار بیش از این تعداد ملک بخرند ولی بلندمدت نگه دارند، هم نرخ مالیاتی و هم مأخذ آن کاهش پیدا می‌کند و مالیات آن ها به حداقل می‌رسد. درباره خودرو نیز به تعداد اعضای خانوار، تا سقف ۴ خودرو معافیت مالیاتی داده شده است. درخصوص طلا، به هر یک از اعضای خانوار در هر ۵ سال، معادل ۲۰۰ گرم طلای ۱۸ عیار معافیت داده شده است؛ مثلا خانوار ۵ نفره، معادل ارزش یک کیلوگرم طلای ۱۸ عیار معافیت مالیاتی دارند.

این‌گونه که املاک در صورت نگهداری کمتر از یک سال مشمول ۴۰ درصد مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند و خودرو، طلا، سکه و ارز تا ۳۰ درصد از مبلغ سود حاصل از فروش مشمول مالیات خواهند بود اما در سال‌های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می‌یابد و در سال چهارم به حداقل می‌رسد

** معافعیت‌های مالیات بر عایدی سرمایه

برای رفع ابهامات مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس کلیات این طرح، موارد زیر مشمول پرداخت مالیات نخواهند شد:

۱. اولین نقل و انتقال املاک و حق واگذاری محل کسب که پیش از اجرای این قانون تحصیل شده‌اند؛ به مدت دو سال پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون

۲. انتقال آخرین واحد مسکونی تحت تملک اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال

۳. انتقال املاک نوساز موضوع ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم اعم از ساخته‌شده و ناتمام

۴. انتقال بلاعوض به والدین، همسر دائم و فرزندان و اعطای وکالت به آن‌ها

۵. انتقال به‌صورت ارث یا وصیت

۶. املاک مشمول مقررات ماده (۶۸) و (۷۰) قانون مالیات‌های مستقیم

۷. اولین خودرو و اولین موتورسیکلت توسط اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال در هر دو سال شمسی

۸. اموال و دارایی‌های مربوط به اشخاص موضوع ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم

۹. اموال و دارایی‌ها اعم از منقول و غیرمنقول که به‌عنوان جهیزیه با مهریه واگذار می‌شوند.

خبرنگار: آرزو صباحتی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 25145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =